آشنایی با صنایع دستی ارومیه

[ad_1]

هنرهای دستی ارومیه, سوغاتی ارومیه

هنرهای دستی ارومیه

ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران هست که مرکز استان آذربایجان غربی هست. شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران واقع‌شده هست.

صنایع دستی شهر ارومیه، در کنار جذب های گردشگری ارومیه نظر همه مسافران را به خود جلب می کنند، و ما قصد داریم در این بخش شما را با این هنرهای زیبا آشنا کنیم. صنایع دستی آذربایجان غربی تنوع و جلوه ی بی نظیری دارد به این علت که آمیخته ی هنر و تجربه ی اقوام ترک و کرد این منطقه هستند.

هنرهای دستی ارومیه, سوغاتی ارومیه

قالی ارومیه

قالی ارومیه :

ارومیه را می‌توان به‌عنوان یکی از قطب‌های قالی دست‌باف ایران شناخت که سهم زیادی از صادرات قالی کشور متعلق به این منطقه هست. در میان شهرهای استان‌های آذربایجان غربی خوی، ارومیه، تکاب، بوکان، شاهین‌دژ و میاندوآب در زمینه بافت قالی نفیس پیشرو هستند، اما در این میان قالی ریز ماهی و افشار آهنین شهرهای خوی و تکاب به دلیل لطافت و استواری بالا معروفیت زیادی دارند و حتی در سطح بین‌الملل هم شناخته‌شده هست. از جمله شاخص‌ترین ویژگی‌های قالی دستباف آذربایجان غربی رنگ و طرح آن هست، که علاوه بر تغییرناپذیر بودن زیباست.

منبت کاری ارومیه:

منبت کاری از صنایع قدیمی ارومیه هست که قدمتی نزدیک به یک قرن دارد. استاد کاران این هنر با تمامی ذوق و سلیقه خود نقوش برجسته را بر روی چوب پیاده می کنند. هنرمندان منبت کار در این منطقه بیشتر از چوب گردو برای ایجاد یک طرح استفاده می‌کنند. بیشتر منبت‌کاران ارومیه در فصل پاییز و زمستان یعنی دوران برش درختان از سنندج چوب لازم را خریداری می‌کنند. چوب‌های سنندج دارای جنس مناسب و رنگ‌های زیبا می‌باشد.

منبت کاران برای ساخت فرآورده‌های چوبی، ابتدا چوب‌‌های خریداری شده که به صورت الوار هستند را برش می‌دهند و آن‌ها را به مکعب تقسیم می‌کنند. بعد از حاضر شدن چوب، طرح‌هایشان را روی آن کنده‌کاری می‌کنند و در آخر روی آن را با سیلرکیلر یا لاک الکل می‌پوشانند.

هنرهای دستی ارومیه, سوغاتی ارومیه

رودوزی

رودوزی ارومیه :

در این صنعت، بر روی پارچه های آسان و بدون طرح با نخهای ابریشمی و رنگی و بوسیله سوزن طرح هایی زیبا روی پارچه ایجاد میکنند.رودوزی از مشتقات هنر سوزن دوزی هست.در این هنر زنان هنرمند آذربایجانی با استفاده از نخ‌های ابریشمی بر روی پارچه‌های آسان طرح یا نقاشی رسم می‌کنند و محصولات مختلفی را با آن تهیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر گچمه بافی

این صنعت از قدیم در منزل ها در میان بانوان منزل دار رواج بسیار داشته ، همچنین در زمانهای نه چندان دور، دختران دم سرنوشت از این صنعت در اتمام جهیزیه خود استفاده زیادی میکردند. با مراجعه به فروشگاههای صنایع دستی ارومیه رودوزیهای بسیاری را بر روی کفش ، لباس، زیرلیوانی، رومیزی و … مشاهده خواهید کرد.

هنرهای دستی ارومیه, سوغاتی ارومیه

رنگرزی و چاپ سنتی

رنگرزی و چاپ‌های سنتی :

کلیه فرآورده‌هایی که به‌وسیله قلم‌مو، قالب و شابلون رنگ‌آمیزی می‌شود و پذیرای نقش بازي كردن می‌شود جزو چاپ‌های سنتی به‌حساب می‌آیند، البته در آذربایجان غربی عمدتا در زمینه رنگرزی تلاش می‌کند و از جمله شهرهای پرکار در این زمینه می‌توان به ارومیه اشاره کرد.

هنرهای دستی ارومیه, سوغاتی ارومیه

زیبا کاری روی چوب

زیبا‌کاری بر روی چوب :

یکی از رایج‌ترین صنایع‌دستی ارومیه زیبا‌کاری بر روی چوب هست. در این هنر زیبا بر اساس یک طرح مشخص قطعات چوب را بر روی شی‌ء توسط چسب قرار می‌دهند. چوب مورداستفاده در زیبا‌کاری چوب درخت سنجد، گلابی، گردو، صنوبر و سرو هست.

بیشتر بخوانید:  آشنایی با هنر نقاشی لاکی

انواع جعبه سیگار، دستمال کاغذی، شکلات خوری، وسایل تزئینی و انواع گردنبند و دستبند،جعبه لوازم آرایش و… که در این شهرستان تولید می‌شوند به روش ریزه کاری روی چوب هست. وسیله مورد استفاده تقریباً همانند منبت کاری هست و بیشتر از وسایل مخصوص برش و متصل‌کردن و سمباده استفاده می‌شود. پس از اتمام کار روی محصول را با لایه‌های از لاک الکل یا سیلر کیلر می‌پوشانند.

هنرهای دستی ارومیه, سوغاتی ارومیه

پیکرتراشی

پیکر تراشی ارومیه:

از قدیمی ترین و رایج تریبن هنرهای آذربایجان غربی هست. در صنعت پیکر تراشی مجسمه هایی به اشکال مختلف نظیر پرنده انسان و… می سازند.

پیکرتراشی در ارومیه هنر ایجاد مجسمه‌های از جنس چوب هست. در واقع پیکرتراشی همان هنر ساخت مجسمه‌های سنگی یا چوبی هست که از قرن‌ها پیش رایج بوده هست. قدمت این هنر در ایران بینهایت قدیمی هست، چرا که در آثار تخت جمشید نیز از نقش بازي كردن برجسته تا مجسمه می‌توان شاهد بود.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

آشنایی با هنر گچمه بافی

[ad_1] گچمه‏ بافي که از صنايع دستي انحصاري کهگيلويه و بويراحمد میباشد، هنري مرکب از …