دار فلفل چیست و چه خواصی دارد؟

خواص دار فلفل چیست, دار فلفل چیست

میوه دار فلفل مقوی کننده ی معده هست

میوه دار فلفل مقوی معده هست. داروی مفیدی برای خورشید زدگی و نزله های روده ای و درد معده و در عین حال کرم کش هست. معمولا دانه و ریشه دار فلفل و گل ها و ساقه های جوان آن در طب سنتی قابل استفاده هست.

دار فلفل یا دراز فلفل با نام علمی (longum piper) گیاهی چند ساله هست، بوته مشابه دارای ریشه ای کلفت و برگ های آن قلبی شکل، نوک تیز به ابعاد ۶ – ۹ در ۳ – ۵ سانتیمتر هست. دمبرگ آن نسبتا دراز هست. شبیه به درخت توت و میوه آن درازتر و باریک تر از میوه توت هست.

رنگ میوه خام آن زرد کم رنگ و متمایل به سبز هست که پس از رشد تیره تر شده و در نهایت به رنگ قهوه ای متمایل سیاه می شود. علاوه بر میوه، ریشه آن نیز قابل استفاده هست. گل ها به شکل سنبله و گروهی در مکان اتصال دمبرگ به ساقه آشکار می شود.

میوه آن کوچک، گوشتدار، شبیه شاه توت به رنگ سیاه، دانه های آن کوچک، سرخ رنگ و به هم پیوسته که پرده های سیاه رنگی بین آن ها قرار دارد.

ریشه آن پر گره، کلفت، پوست ریشه خاکستری و مغز آن سفید و طعم آن سریع هست. این ریشه را به پارسی و در بازار دارویی گیاهی ایران فلفل مویه می نامند. این گیاه در ایران نمی روید و در مناطق حاره و گرم هندوستان و چین و شبه جزیره مالایا رشد می کند و در سایر مناطق دنیا اغلب کاشته می شود.

بیشتر بخوانید:  خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

دار فلفل از داروهایی هست که برای معالجه زنان عقیم و بعضی از موارد اختلالات کلیه ای و مجاری ادرار تجویز می‌شود. به طور کلی از خواص دارفلفل برای معالجه بیماری هایی که سبب پایین آمدن درجه حرارت بدن می شود، استفاده می شود.

دار فلفل,خواص دار فلفل

طبع دار فلفل گرم و خشک و صفراوی هست

طبع دار فلفل گرم و خشک و صفراوی هست.

این گیاه به صورت ادویه استفاده می شود.

خواص دار فلفل :

درمان شب کوری و تقویت بینایی

افرادی که شب کوری دارند یا چشمانشان بی‌قدرت شده هست چنانچه کمی میوه فلفل را نرم ساییده و آن را به ترکیبات سرمه کندر، سرمه میخک و یا هر سرمه طبی دیگری افزایش کنند و در چشم بکشند و این عمل را مدتی ادامه بدهند شب کوری و تاریکی چشمانشان بر جهت خواهد شد. همچنین خوردن جگر کباب شده بز که چند دانه دار فلفل در آن گذاشته یا پودر فلفل روی آن پاشیده باشند زیاد مفید و موثر هست.

درمان سرفه

مصرف دار فلفل می تواند برای درمان سرفه و گلو درد مفید باشد، برای این کار می توانید یک تا دو گرم دار فلفل را در ¼ قاشق چایخوری روغن کرمانشاهی گرم کنید و پس از خنک شدن میل کنید یا اینکه عسل و دار فلفل را با هم ترکیب کنید و به چای افزایش کنید و از آن بنوشید.

بیشتر بخوانید:  میوه اژدها: فواید و نحوه خوردن

تسکین درد مفاصل با دارفلفل

30 گرم دار فلفل را در یک لیتر آب بجوشانید، ابتدا مکان درد را با آب صاف شـده آن شستشو داده و خوب ماساژ بدهید، سپس ته‌مانده آنرا بر مکان درد بگذارید و به مدت چندین ساعت آن را با پارچه نخى نازک ببندید.

آشنایی با خواص دارفلفل, خاصیت دارفلفل

دار فلفل برای درمان سرفه و گلو درد مفید می باشد

درمان درد دندان

دار فلفل به دلیل خاصیت عکس باکتریایی که دارد می توانید به عنوان عکس عفونی کننده در محلول آب نمک استفاده کنید. می توانید دارفلفل را به آب نمک تان افزایش کنید و دندان هایتان را با آن بشویید. همچنین می توانید خمیری از نمک، فلفل و چند قطره آب درست کنید و روی لثه هایتان که گرفتار عفونت یا آبسه شده هست بگذارید و اجازه دهید به مدت یک ساعت روی لثه بماند و سپس آبکشی کنید.

تقویت قواى جنسى با دار فلفل

خوردن روغن دار فلفل با عسل مفید هست. همچنین اگر 20 گرم دار فلفل را با 10 گرم خولنجان، 10 گرم زنجبیل، 10 گرم میوه زبان گنجشک، و 10 گرم کندر مخلوط کرده، نرم ساییده، 200 گرم عسل را نیز به آن افزایش نموده و خوب هم بزنید و خمیر بدست آمده را به شکل حبه هایى در آورده و روزى دو حبه میل کنید سبب تقویت قواى جنسى مى شود.

بیشتر بخوانید:  نارگیل و خواص بی نطیر آن

درمان آسم

مصرف دائم دار فلفل می تواند تندی و دفعات حملات آسمی را کاهش بدهد. در واقع با مصرف دار فلفل به صورت دمنوش یا در غذا، گرفتگی بینی بر جهت شده و هوا به آسودگی در شش ها جابه جا می شود و با بالا رفتن متابولیسم بدن، اکسیژن رسانی سریع تر صورت می گیرد و در عملکرد حملات آسمی خفیف شده و از دفعات آن کم می شود.

دارفلفل داروی گیاهی مقوی معده هست و برای درمان نفخ شکم و ورم معده استفاده می شود.

 از دار فلفل برای خوشبویی دهان می توان استفاده کرد.

 از خواص دارفلفل تنظیم وضع بلغم هست و گرفتگی کبد و طحال را باز می کند.

 سبب هضم شدن غذا می شود.

 سمت عقرب زدگی آن را کوبیده با روغن مخلوط کرده به مکان عقرب ‌زدگی بمالند البته شخص عقرب زده قطعاً باید نزد پزشک برود.

 مالیدن روغن دارفلفل سبب تسکین درد آنها می شود.

خواص و مضرات دار فلفل,مضرات دارفلفل

مالیدن روغن دار فلفل سبب تسکین درد می شود

مالیات دار فلفل

 مصرف دار فلفل برای گرم مزاجان مضر هست و سبب کاهش نور چشم و کاهش ترشح اسپرم می شود.

 مصرف زیاد آن سبب آلرژی پوستی می شود و برای اعصاب مفید نمی باشد.

 مصرف زیاد آن سبب سقط جنین می‌شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …