نارگیل و خواص بی نطیر آن

خواص نارگیل تازه,خاصیت نارگیل

از خاصیت نارگیل می توان به سرشار بودن انواع ویتامین ها اشاره کرد

دوستی با خواص نارگیل

نارگيل با نام علمی (Cocos nucifera) گياهی هست كه ابتدا در جنوب آسيا كشت می ‌شد و در حال حاضر به صورت درخت نارگيل در پایان مناطق استوايی وجود دارد.

خواص نارگیل

چندی پیش، نارگیل ها به عنوان یک ماده غذایی بسته بندی شده کلسترول، انسداد شریان، معروفیت بدی داشتند که به بیماری های قلبی کمک می کرد. امروز، با این حال، نارگیل به عنوان یک غذای معجزه آسای جدید بازگردد.

نارگیل زیاد مغذی، سرشار از فیبر و مملو از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری هست. از خلاقیت های آشپزی گرفته تا معجون های زیبایی جادویی، نارگیل ها مشت خوبی دارند.

نارگیل های تازه پوسته ای سبز دارند و زمانی که پوست سبز گرفته شد، پوسته ای سفید زیر آن وجود دارد. این نارگیل ها، نارگیل آسیایی هستند. همچنین نارگیل های بالغ با موهای قهوه ای وجود دارد.

نارگیل های جوان حاوی آب بیشتری و گوشت نرم مشابه ژل هستند، در حالی که نارگیل های بالغ دارای گوشت سفت و آب کمتری هستند.

این غذای عجیب و غریب چه چیزی را دارد که همچنان به طور همزمان ما را بیقراری و ارعاب می کند چیست؟ بیایید بیشتر از مزایای تعجب انگیز میوه نارگیل برای سلامتی و آنچه که آنها ارائه می دهند کشف کنیم.

پس‌مانده نارگیل سفید سرشار از چربی ها، قندها، پروتئین ها، کربوهیدرات ها، ویتامین های گروه B ، B1 ، B2 ، B3 ، ویتامین A ، E ، K ، J ، سرشار از مواد معدنی مشابه پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم، سدیم، آهن، روی، مس و سلنیوم.

آب نارگیل همچنین از نظر مواد مغذی و فیبر زیاد غنی هست. مواد مغذی موجود در پس‌مانده نارگیل و آب نارگیل به مغز کمک کرده و مغذی هستند، سیستم ایمنی بدن را تحریک می کنند و به سلامت آن کمک می کنند و در تصفیه بدن و رفع مشکلات تورم روده ای زیاد مفید هست، فشار خون و کلسترول را کاهش می دهد، به لطف محتوای خوب اسیدهای چرب، قلب را در مساوی بیماری های قلبی عروقی محافظت می کند.

علاوه بر این، مصرف نارگیل به دلیل توانایی اشباع و کاهش گرسنگی در رژیم های غذایی جایی می گیرد، و برای افرادی که پرکاری ورزشی شدید انجام می دهند، (آب نارگیل مناسب تر، سریعتر مصرف می شود، سرشار از مواد معدنی هست، اجازه می دهد تا مواد مغذی از دست رفته در هنگام ورزش و تعریق بازیابی شوند).

مصرف نارگیل برای استخوان ها مفید هست و آنها را تغذیه و تقویت می کند.

نارگیل حاوی مواد معدنی کمیاب هست

نارگیل حاوی بیش از چربی هست – همچنین منبع عالی برخی مواد معدنی کمیاب هست. این حاوی :

– منیزیم

– پتاسیم

– اهن

– فلز روی

– مس

– سلنیوم

یکی از فواید نارگیل داشتن روی و سلنیوم هست که از مواد مغذی ضروری برای حفظ عملکرد تیروئید هستند. در تولید گلبول های قرمز خون به آهن نیاز دارید.

منیزیم ماده مغذی لازم برای برابری الکترولیت هست. پتاسیم از عملکرد عصب شما مراقبت می کند، در حالی که مس خطر بیماری های قلبی عروقی و پوکی استخوان را کاهش می دهد، وضعیتی که استخوان ها شکننده می شوند.

نارگیل,خواص نارگیل

نارگیل حاوی مواد معدنی کمیاب هست

حاوی اسیدهای چرب سالم هست

روغن نارگیل در برخی از چربی های اشباع شده زیاد هست. این چربی ها در مقایسه با بیشتر چربی های رژیم تأثیرات متفاوتی در بدن دارند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می توانند بدن شما را به سوزاندن چربی تشویق کنند و انرژی سریع بدن و مغز شما را تأمین می کنند. آنها همچنین کلسترول HDL (خوب) را در خون شما افزایش می دهند، که ممکن هست به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند ( 1 ).

بیشتر بخوانید:  آشنایی با خواص سرکه سفید

اکثر چربی های رژیم غذایی به عنوان تری گلیسیریدهای با زنجیره بلند (LCTs) دسته بندی می شوند، در حالی که روغن میوه نارگیل حاوی مقداری تری گلیسیرید با زنجیره میانه (MCTs) هست که زنجیره های اسید چرب کوتاه تری هستند.

هنگامی که MCT می خورید، میل‌کردن دارند مستقیماً به کبد شما بروند. بدن شما از آنها به عنوان یک منبع سریع انرژی استفاده می کند یا آنها را به کتون تبدیل می کند.

کتون ها می توانند مزایای زیادی برای مغز شما داشته باشند و محققان در حال مطالعه کتون ها به عنوان درمانی برای صرع، بیماری آلزایمر و سایر شرایط هستند.

نارگیل یک مرطوب کننده عالی برای پوست مستعد آکنه هست

برخلاف اندیشیدن عمومی، یکی از فواید نارگیل کمک به مبارزه با آکنه هست. بسیاری از افراد به اشتباه معتقدند که خوردن غذایی با محتوای چربی بالا منجر به مشکلات پوستی می شود.

دست‌کم سه عامل در ایجاد آکنه موثر هست:

تولید بیش از حد روغن

منافذ مسدود شده

باکتریهایی به نام Propionibacterium acnes (P. acnes)

برخی از عوامل ممکن هست خطراتی مشابه تغییرات هورمونی، کمبود خواب و چاقی را افزایش دهند.

یکی از شواهد اثرگذاری نارگیل در مساوی آکنه، تحقیقی هست که در سال 2009 در مجله تحقیقات پوست انجام شده هست. با انجام این تحقیق دریافتند که اسید لوریک، که به مقدار زیادی در نارگیل وجود دارد، می تواند التهاب آکنه را کاهش دهد.

حتی ممکن هست گزینه درمانی بهتری نسبت به بنزوئیل پراکسید باشد که یک درمان رایج آکنه هست.

یکی دیگر از مزایای نارگیل این هست که حاوی اسید کاپریک هست که سبب کاهش خشکی پوست می شود. اسید چرب لایه ای ایجاد می کند که نم پوست را به دام می اندازد.

از خاصيت نارگيل تازه به پیشگیری از کمبود آب بدن می توان اشاره کرد

آب موجود در نارگیل جوان یکی از بالاترین منابع الکترولیت هست.

الکترولیت ها وظیفه هیدراتاسیون مناسب بدن را دارند تا عضلات و اعصاب بتوانند عملکرد مناسب داشته باشند.

بنابراین، نوشیدن آب نارگیل جوان پس از یک تمرین شدید به جای نوشیدنی های ورزشی مفیدتر هست.

خواص نارگيل,میوه نارگیل

از خواص نارگیل تازه می توان به تامین آب مورد نیاز بدن اشاره کرد

به رفع نیازهای غذایی کمک می کند

آب نارگیل همچنین کم کالری، کربوهیدرات و قند هست و تقریباً کاملاً بدون چربی هست. علاوه بر این، سرشار از اسید اسکوربیک، ویتامین های گروه B و پروتئین هست.

ممکن هست سلامت قلب را تقویت کند

در برخی از نقاط جهان، نارگیل – که با روغن نارگیل پر شده هست – یک ماده اصلی غذایی هست که مردم برای نسل های مختلف از آن رونق می گیرند.

به عنوان مانند، مطالعه ای در سال 1981 نشان داد كه جمعیت توكلائو ، یک زنجیره جزیره در جنوب اقیانوس آرام، بیش از 60٪ كالری خود را از نارگیل به دست می آورند. محققان نه تنها سلامت کلی، بلکه میزان زیاد کمی از بیماری های قلبی را گزارش کردند.

مردم کیتاوان در پاپوآ گینه نو نیز نارگیل زیادی را در کنار غذاها، میوه ها و ماهی مصرف می کنند و سکته مغزی یا بیماری قلبی کمی دارند.

غذایی غنی از آنتی اکسیدان ها فراهم می کند

علاوه بر این، گوشت نرم یا گوشت موجود در داخل نارگیل به پس دادن صدمه بافت اکسیداتیو کمک می کند و حاوی منبع چربی های سالم، پروتئین ها و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف هست.

چربی خوب را بالا می برد

علی رغم شگفتی های شفابخش طبیعی، بسیاری از مردم هنوز در مورد اینکه روغن نارگیل برای سلامتی ما مفید هست یا نه به دلیل محتوای بالای چربی های اشباع سردرگم هستیم.

بیشتر بخوانید:  خواص و مضرات روغن سیاه دانه چیست؟

با این حال، روغن نارگیل هیدروژنه را با روغن نارگیل خالص بکر خنک و سرد مخلوط نکنید. روغن نارگیل خالص از نارگیل های بالغ که حاوی گوشت سخت تری هستند، گرفته می شود.

گوشت سفید خرد و جمع شده و سپس در دمای 90–100 درجه فارنهایت تحت فشار سرد قرار می گیرد. روغن نارگیل بکر فرآوری نشده و تصفیه شده هیدروژنه نیست و یک انتخاب مطمئن برای مصرف هست.

خاصيت نارگيل تازه,خواص شیره نارگیل

روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع طبیعی هست

ممکن هست کلسترول HDL (خوب) را افزایش دهد

روغن نارگیل حاوی چربی های اشباع طبیعی هست که سطح کلسترول HDL (خوب) را در بدن افزایش می دهد. همچنین ممکن هست به تبدیل کلسترول LDL (بد) به قالب مضر کمتری کمک کنند.

با افزایش HDL، بسیاری از متخصصان بر این باورند که روغن نارگیل ممکن هست سلامت قلب را در مقایسه با بسیاری دیگر از چربی ها تقویت کند.

در یک مطالعه در 40 زن، روغن نارگیل کلسترول کل و LDL (بد) را کاهش داد در حالی که HDL را افزایش داد، در مقایسه با روغن سویا.

مطالعه دیگری روی 116 بزرگسال نشان داد که پیروی از یک برنامه غذایی حاوی روغن نارگیل سبب افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) در افراد گرفتار به بیماری عروق کرونر می شود.

کمک به کاهش وزن

گرچه روغن نارگیل چربی اشباع شده هست، اما بر خلاف چربی اشباع شده با کالری بالا، آغشته به کلسترول و با زنجیره طولانی نیست. این ماده غنی از یک اسید چرب با زنجیره میانه ​​هست که می تواند به تقویت متابولیسم و به کاهش چربی کمک کند.

به سرعت متابولیزه می شود و به جای اینکه چربی به شکم شما بچسبد، به عنوان انرژی می سوزد. همچنین به سم زدایی بدن کمک کرده و دستگاه گوارش را متعادل می کند.

یکی از معروف ترین کاربردهای روغن نارگیل برای پختن مواد غذایی هست. روغن نارگیل یکی از پایدارترین روغن ها هنگام پخت و پز در حرارت زیاد هست.

هنگام گرم شدن در دمای طبیعی پخت و پز مشابه سایر روغن های گیاهی، مواد جانبی مضر ایجاد نمی کند. علاوه بر این، می توان از آن برای پخت و پز و تهیه دسرهای خوشمزه خام و گیاهی استفاده کرد.

زیبایی و سلامت پوست را تندرستی می بخشد

روغن نارگیل را می توانید به صورت موضعی روی پوست و مو استفاده کنید.

ممکن هست عملکرد مغز را در بیماری آلزایمر تقویت کند

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل هست. معمولاً افراد مسن را درگیر می کند. این شرایط توانایی مغز شما را در استفاده از گلوکز برای انرژی کاهش می دهد.

محققان پیشنهاد کرده اند که کتون ها می توانند یک منبع انرژی جانشین برای این سلول های مغزی سوء عملکرد فراهم کنند تا علائم بیماری آلزایمر را کاهش دهند.

نویسندگان یک مطالعه در سال 2006 گزارش کردند که MCTs سبب تندرستی عملکرد مغز در افراد گرفتار به اشکال خفیف تری از بیماری آلزایمر می شود.

با این حال، تحقیقات هنوز مقدماتی هست و هیچ مدرکی نشان نمی دهد که روغن نارگیل خود با این بیماری مقابله می کند.

ممکن هست به کاهش چربی مضر شکم کمک کند

از آنجا که برخی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می توانند اشتها را کاهش دهد و چربی سوزی را افزایش دهند، ممکن هست به کاهش وزن نیز کمک کند.

چربی شکم یا چربی احشایی در حفره شکم و اطراف اندام های شما قرار می گیرد. به نظر می رسد MCT در مقایسه با LCT در کاهش چربی شکم به ویژه موثر هست.

بیشتر بخوانید:  از خواص پنیر فتا چه می دانید؟

چربی شکم، مضرترین نوع، با بسیاری از بیماری های مزمن مرتبط هست.

دور کمر یک نشانگر دقیق برای میزان چربی در حفره شکم هست.

در یک مطالعه 12 هفته ای بر روی 40 زن گرفتار به چاقی شکمی ، کسانی که 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل در روز مصرف می کردند، هم در شاخص توده بدن (BMI) و هم در دور کمر کاهش قابل توجهی داشتند.

در همین حال، یک مطالعه 4 هفته ای روی 20 مرد گرفتار به چاقی، کاهش دور کمر را به میزان 1.1 اینچ (2.86 سانتیمتر) پس از مصرف 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) روغن نارگیل در روز نشان داد.

روغن نارگیل هنوز کالری زیادی دارد، بنابراین باید از آن کم مصرف استفاده کنید. با جایگزینی برخی از روغن های پخت و پز خود با روغن نارگیل می توانید یک کاهش وزن داشته باشید، اما در کل شواهد متناقض هست.

نارگيل,خواص نارگيل

از خواص نارگيل می توان به بالابردن سیستم ایمنی بدن اشاره کرد

چند مزیت برتر نارگیل برای سلامتی

سوا از مزایای ذکر شده در بالا، در اینجا مواردی دیگر برای استفاده از موارد زیر آورده شده هست:

از سلامت سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند: خلاف ویروس، خلاف باکتری، خلاف قارچ و خلاف انگلی هست.

منبع طبیعی سریع انرژی را فراهم می کند و عملکرد جسمی و ورزشی را افزایش می دهد.

هضم و جذب مواد مغذی، ویتامین ها و مواد معدنی را تندرستی می بخشد.

ترشح انسولین و علائم مرتبط با دیابت را تندرستی می بخشد.

از راه کاهش انسولین و از بین بردن رادیکال های آزاد که سبب پیری زودرس می شوند، از بدن در مساوی سرطان محافظت می کند.

خطر بیماری های قلبی را کاهش می دهد و کلسترول خوب (HDL) را تندرستی می بخشد. اما افرادی که بیماری قلبی دارند به دلیل چربی نارگیل باید از مصرف آن خودداری کنند.

به محافظت در مساوی بیماری های کلیوی و عفونت مثانه کمک می کند.

به سلامت و جوان بودن مو و پوست کمک می کند، از چین و چروک، تواضع پوست، لکه های پیری پیشگیری کرده و از پوست در مساوی خورشید محافظت می کند.

خواص شیره نارگیل :

یکی از خواص شیر نارگیل، تب‏بُر، مقوی باء (تقويت کننده ی نيروی جنسی)، نشاط آور، مدر و سمی.
خاصیت نارگیل,فواید نارگیل

از خواص نارگیل می توان به بالا بردن عملکرد مغز اشاره کرد

چند نکته برای مصرف نارگیل :

* شيره ی نارگيل با شير نارگيل گوناگون هست. شيره ی نارگيل همان مايع آبکی درون نارگيل هست، اما شير نارگيل از جوشاندن مخلوط مساوی آب و گوشت نارگيل خرد شده حاصل می شود، به طوری که وقتی به حالت کف آلود درآمد آن را از شعله بر می دارند و سپس صاف می کنند.

* نارگيل به دليل داشتن چربی زياد و مواد مغذی، چاق كننده هست.

* نارگيل هنگامی كه نارس هست مقدار بيشتری شيره دارد، ولی به تدريج كه ميوه می‌ رسد مقدار شيره آن كمتر می شود. پس برای اطمينان از تازه بودن نارگيلی که می خريد، آن را تکان دهيد تا صدای شيره ی آن را بشنويد. تمرکزفکر کنيد که نارگيل سنگين تر، تازه تر هست.

* اين ميوه به دليل گرم بودن ممكن هست در گرم مزاجان مشكلاتي ايجاد كند. لذا اين گونه افراد بايد آن را با ميوه‌هاي ترش، ليمو و يا هندوانه بخورند.

* نارگيل دير هضم هست، بنابراين کساني که گرفتار ناراحتی های گوارشی هستند، بايد هنگام مصرف آن مراقب باشند.

* با اين که روغن نارگيل يک روغن گياهی هست، اما دارای مقدار زيادی چربی اشباع می باشد. به همين دليل افراد گرفتار چربی خون بالا و بيماران قلبی نبايد از روغن نارگيل استفاده کنند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

پلانتین چیست؟ خواص و مضرات پلانتین

میوه پلانتین پلانتین چیست و اختلاف پلانتین با موز پلانتین یا موز پختنی از نظر …