هشت دلیل چرب شدن موها چیست؟

[ad_1]

علت چرب شدن مو, علت چرب شدن موها, موهای چرب

علت چرب شدن موها

دلیل‌ها چرب شدن موها و شیوه نگهداری از این نوع موها

مشکلی که بسياری از اشخاص با آن دست به گریبان هستند، چرب شدن مو میباشد که گاه برای بعضی حتی در کم تر از چند ساعت بعد از دوش هم بوجود می آید. چربی از غددی در پایه ی مو ترشح می شود. اگر میخواهید علت اصلی چرب شدن موهایتان را بدانید تا بتوانید جلوی آنرا بگیرید قطعاً این مطلب را دنبال کنید.

ترشح چربی لازم میباشد، برای این که از شکنندگی موها پیشگیری می کند. همینطور سبب درخشندگی موها می شود، ولی در افرادی که موهای چرب دارند، ترشح چربی بیش از حد میباشد.

علت چرب شدن موها

رژیم غذایی نامناسب

بسياري از شرایط از جمله موهای چرب به علت داشتن رژیم غذایی نامطلوب میباشد. غدد سباسه روغن بیشتری تولید می کنند و پوست سر را چرب می کنند.یک رژیم غذایی مناسب، باید حاوی غذاهای دارای ویتامین B و E و روی باشد.

بسياري از مردم اندیشه می کنند، که به علت چربی زیاد مو، نباید چربی بخورند که باوری نادرست میباشد ؛ به خاطر داشته باشید که موهای چرب هم نیاز به بعضی از چربی ها دارند. تنها چربی های اشباع شده و چربی های ترانس میباشد که برای پوست و کل بدن زیان آور میباشد.

استرس

استرس یکی از عوامل تشدیدکننده چربی سر شمرده می شود.تاثیرات منفی استرس بر برجسم و روح انسان کاملا واضح و اثبات شده میباشد. در همین خصوص، هورمونی به نام آندروژن، تولید سبوم را کنترل می کند و استرس با تأثير بر این هورمون، سبب چرب شدن زود هنگام موها خواهد شد.

علت چرب شدن مو, علت چرب شدن موها, موهای چرب

موهای چرب

شستشوی بیش از حد مو

درست میباشد که موهایتان را می شویید تا پاکیزه شود و چربی آن از بین برود، ولی شستشوی زیاد کمکی نمی کند! متأسفانه، چنانچه هرروز برای درمان موهای چرب و نازک خود از شامپو استفاده کنید، چربی طبیعی پوست سرتان از بین می رود. به همین علت، ریشه ی مو سعی می کند تا برای جبران این کمبود، چربی جدید و بیشتری تولید کند. پس، حداکثر یک روز در میان یا دو، سه بار در هفته موهایتان را با شامپو مناسب بشویید.

بیشتر بخوانید:  کرم مو چیست و چه کاربردی دارد؟

از محصولات مراقبتی ای استفاده می کنید که مناسب موهایتان نیستند

کارشناسان توصیه می کنند از استفاده از محصولات« زورمند» پرهیز کنید زیرا امکان دارد موهایتان را سنگین کنند و سبب شوند حجم خود را از دست دهند. این محصولات امکان دارد موهای شما را با یک لایه ی محافظتی قطور بپوشانند که اگر موهایتان کم حجم یا پوست سرتان چرب باشد، سبب میشوند موهایتان چرب تر بنظر برسند.

توصیه ی کارشناسان این میباشد که به علتی که یادآوری گردید، از استفاده از محصولاتی که مخصوص موهای خشک یا اسیب دیده هستند پرهیز کنید.

علاوه بر این، خوب میباشد که چند‌بار در ماه از یک شوینده ی عمیق استفاده کنید تا پوست سرتان از چربی ها و محصولات بهداشتی و آرایشی ای که در آن انباشته شده پاک شود. این کار به موهای شما کمک می کند مدت زمانه بیشتری پاکیزه و شاداب باقی بمانند. همینطور میتوانید از روش های خانگی و طبیعی ای مشابه استفاده از روغن نارگیل برای تغذیه ی موهای خود و در عین حال، کاهش چربی آن استفاده کنید.

علت چرب شدن مو, علت چرب شدن موها, موهای چرب

علت چرب شدن مو

دست زدن زیاد به موی سر

دست هم روغن تولید می کند و زمانی که موهای سر خویش را مکرر لمس میکنید، امکان دارد ميزان چربی را افزایش دهید.

استفاده از برس ها و شانه های کثیف

همیشه از پاکیزه بودن شانه ی خود اعتماد کسب کنید زیرا در صورت عدم پاکیزه کردن آن تمامی مواد باقی مانده از سر روی آن خواهد نشست.موادی مثل ژل، گرد و خاک، چربی و …

بیشتر بخوانید:  نکات مهم و کلیدی درباره آرایش داماد + عکس

این مواد در ترکیب شدن با هم سبب کثیف شدن و چرب شدن زود هنگام مو ها می شود.به همین دلیل مدام سعی کنید برس و شانه ی خود را پاکیزه نگه دارید.

براشینگ زیاد

براشینگ یا همان سشوار زدن موها، اگر به صورت مکرر و افراطی باشد و همچنين استفاده از اتوی مو و غیره هم سبب چرب شدن زودهنگام موها میشوند ، زیرا استفاده از این ابزارها سبب افزایش ترشح سبوم می شوند. سشوار زدن طولانی مدت تولید چربی را تحریک می کند.

علت چرب شدن مو, علت چرب شدن موها, موهای چرب

پیشگیری از چرب شدن موها

اختلالات هورمونی

حالات مختلفی وجود دارد که میتواند سبب ترشح بی اندازه چربی در سر شود. یکی از شایع ترین دلیل‌ها آن در اشخاص گرفتار به کچلی، آلوپسی آندروژنیک میباشد. به صورتی که اختلال هورمون هایی که سبب ایجاد چنين وضعیتی شده اند نقش داشتن مهمی را در اندازه و میزان ترشح غدد چربی ایفا می کنند.

هورمون DHT بعنوان محصول فرعی تستسترون و ردوکتاز ۵- آلفا عامل مهمی در اشخاص گرفتار به کچلی آندروژنیک میباشد. در حالی که این اشخاص باالگوی کچلی مردانه سطح بالایی از DHT در بدن خود ندارند، گیرنده های آندروژن در پوست سر خیلی بوجود این هورمون احساساتی هستند. چنين پدیده ای میتواند منجر به ریزش مو به صورت غیر قابل برگشت یا با درمانهای خیلی مشکل شود.

از سوی ديگر، هم چنان که فولیکولها کوچکتر میشوند ، میزان غدد چربی بزرگ تر می شود. این به این معنی میباشد که بیشتر سطح پوست با چربی ترشح شده از غدد پوشانده می شود. بعلاوه ، مشاهده شده میباشد که کچلی آندروژنیک، بر ترشح غدد چربی سر تاثیر دارد، هرچند مکانیزم آن هنوز معلوم نیست.

شیوه ی نگهداری از موی چرب

– از شامپوی ملایم و مخصوص پوست سر چرب برای شستشوی روزانه موها استفاده کنید. استفاده از شامپوهای درمانی مخصوص پوست سر چرب هفته ای دوبار، با قدرت درمانی و پاك‌ كنندگی بالا و همچنين تنظیم ترشح چربی خیلی اثرگذار خواهد بود. فیتو( Phyto) برای درمان و کنترل پوست سر چرب شامپوهای فیتوپاناما و فیتوسدرت را تولید و عرضه می کند که باتوجه به میزان و نوع چربی پوست سر میتوان از آنها استفاده کرد.

– شستشوی مرتب، چربی موها را می زداید، ولی چنانچه غلظت شامپو و مدت هنگامی که شامپو را روی سر نگه می دارید بیش از حد معمول باشد، منجر به خشکی بیشتر پوست شده و مشکل بیشتر و بیشتر می شود. همواره موهای چرب را با آب سرد یا ولرم شست و شو دهید. شست و شو با آب گرم یا داغ، منجر به ماندن قدری کف در موها شده و مشکل چربی موها را تشدید می کند.

– از رنگ کردن مکرر موهای چرب خودداری کنید. موهای رنگ خورده بر ترشح چربی بیشتر از غده های زیر پوست سر موثرند. به این ترتیب چربی موها هم بیشتر می شود. اگر موهای چرب دارید، پوست سر خود را مالش یا خراش ندهید. تحریک پوست سر میتواند منجر به ترشح چربی بیشتر شود.

– با این حال، رژیم های غذایی هم میتوانند به این مسئله کمک کنند. مصرف موادغذایی سالم و نوشیدن مکرر مایعات، بر کاهش خشکی پوست اثرگذار میباشد. همینطور نوشیدن آب نه تنها برای رفع مشکل موهای چرب موثر میباشد، بلکه به سلامت پوست شما هم کمک می کند.

 

منبع: بیتوته

[ad_2]

مطلب پیشنهادی

نحوه آرایش پوست سفید

[ad_1] آرایش پوست سفید نکات مهم برای آرایش پوست سفید بیشتر خانم ها پوست سفید …