چگونه نوسانات قیمت میلگرد روی کسب‌وکارهای مختلف تاثیر می‌گذارد؟

بدون شک میلگرد، یکی از اساسی‌ترین مقاطع فولادی است که در صنعت به صورت عمده مورداستفاده قرار می‌گیرد. به دلیل همین نقش اساسی، نرخ میلگرد به صورت مستقیم و غیرمستقیم روی صنایع و کسب‌وکارهای مختلف اثر می‌گذارد.

اگر برای شما هم جالب شد که در مورد تاثیرات قیمت میلگرد بر کسب‌وکارهای مختلف بیشتر بدانید، همراه ما باشید.

شرکت‌های ساختمانی

میلگرد به عنوان یک حیاتی‌ترین مقاطع ساختمانی در بسیاری از پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ساختمان‌ها، آپارتمان‌ها، برج‌ها گرفته تا جاده‌ها، پل‌ها و غیره. بنابراین تاثیرات نرخ این مقطع فولادی روی کسب‌وکارهایی که دستی در حوزه ساخت و ساز دارند، کاملا بدیهی است.

در صورت افزایش قیمت این مقطع فولادی، بودجه موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های عمرانی هم افزایش پیدا می‌کند. بنابراین، شرکت‌های ساختمانی مجبور می‌شوند که برای تامین مقاطع موردنیاز سرمایه‌های بیشتری را درگیر کنند. این موضوع روی سودآوری شرکت اثر می‌گذارد. به علاوه، اگر این افزایش بودجه پیش‌بینی نشده باشد، ممکن است تکمیل پروژه‌ها را با تاخیر همراه یا این که به طور کلی متوقف کند. در این صورت خسارات بسیار بیشتری به این شرکت‌ها وارد می‌شود.

در مقابل، اگر قیمت با کاهش همراه باشد، شرکت‌های ساختمانی می‌توانند با بودجه و هزینه کمتری پروژه را به پایان برسانند. در نتیجه، می‌توانند برای پروژه‌های خود قیمت رقابتی‌تری تعیین کنند. افزون بر این در صورت کاهش قیمت، به دلیل نیاز به بودجه‌ها کمتر این شرکت‌ها می‌توانند پروژه‌های بیشتری را در دست بگیرند.

تولیدکنندگان فولاد:

شرکت‌هایی که میلگرد و سایر مقاطع فولادی را تولید می‌کنند، به صورت مستقیم تحت تاثیر نوسانات قیمت میلگرد قرار دارند. به ویژه که در ایران این شرکت‌ها با مشکلاتی مثل تحریم روبه‌رو هستند. در نگاه اول شاید به نظر برسد که بالارفتن قیمت میلگرد، به نفع این تولیدکنندگان است. در صورتی که، حتما این افزایش قیمت دلایل اقتصادی و سیاسی دارد. این عوامل قبل از تحت تاثیر قراردادن نرخ میلگرد، قیمت شمش فولادی را به عنوان ماده اولیه تولید افزایش داده‌اند. بنابراین، تولیدکننده مجبور خواهد شد که برای تامین مواد اولیه به منظور ادامه تولید هزینه‌های بیشتری را پرداخت کند. در این شرایط تشخیص این که شرکت تولیدکننده از افزایش قیمت‌ها سود برده یا ضرر کرده، کار سختی است.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) مسابقه انتخاب زیباترین شاهین‌ها

در مقابل، تاثیر کاهش قیمت میلگرد روی این شرکت‌های تولیدی کاملا مشخص است. در این صورت شرکت‌های تولیدی مجبور به تعدیل قیمت‌ها می‌شوند که قطعا آن‌ها را به سود نمی‌رساند. بنابراین، احتمالا با مشکلاتی روبرو خواهند شد. مگر این که برای کاهش هزینه‌ها تدابیری اندیشیده باشند.

شایان ذکر است که قیمت میلگرد براساس وزن آن تعیین می‌شود. بنابراین مشتریان باید حتما باید روش های محاسبه وزن میلگرد را از تولیدکننده دریافت کنند.

تامین‌ و توزیع‌کنندگان:

یکی دیگر از حوزه‌های کسب‌وکاری که تحت تاثیر قیمت میلگرد قرار می‌گیرد، شرکت‌های فعال در زمینه تامین و توزیع این مقطع فولادی اشت. این شرکت‌ها معمولا میلگردهای تولیدشده را به صورت مستقیم و عمده از کارخانجات داخلی خریداری می‌کنند. سپس به عنوان واسطه این مقاطع فولادی را به دست سازندگان و پیمانکاران در سراسر کشور می‌رسانند.

اگر نرخ میلگرد افزایش پیدا کند، این شرکت‌ها می‌توانند محصولات موجود در انبار خود را با قیمت‌های بالاتری بفروشند که مسلما باعث افزایش سود آن‌ها خواهد شد؛ اما در مقابل باید هزینه‌های بیشتری را هم برای حمل‌ونقل و تامین دوباره محصولات بپردازند. زیرا عواملی که معمولا باعث افزایش قیمت مقاطع فولادی می‌شود، افزایش قیمت انرژی و تعرفه‌های حمل‌ونقل را هم به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:  قیمت مبل راحتی ارزان در یافت آباد

از طرف دیگر اگر نرخ میلگرد در بازار کاهش پیدا کند، شرکت‌های تامین و توزیع کننده باید به سود کمتری قناعت کنند. به علاوه، برای حفظ رقابت ناچار خواهند شد که قیمت‌های پایین‌تری را هم به مشتریان خود پیشنهاد کنند. متاسفانه برخی شرکت‌های نامعتبر ممکن است که در این مواقع برای حفظ سود خود اقدام به فروش آهن آلاتی تقلبی کنند. در صورتی که استفاده از آهن آلات تقلبی می‌تواند خسارات فراوانی را به همراه داشته باشد. بنابراین، برای خرید مقاطع فولادی باید فقط به سراغ شرکت‌های معتبر رفت. جهت مطالعه و آگاهی بیشتر به این مقاله مراجعه نمایید.

بانک‌ها و موسسات مالی:

بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی خصوصی و دولتی در پروژه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می‌کنند. این مراکز با تامین مالی پروژه‌ها از محل سپرده‌های مشتریان خود اقدام به سرمایه‌گذاری مستقیم در ساخت پروژه‌های عمرانی، زیرساختی، طرح‌های ناتمام و غیره می‌کنند. بنابراین این بانک‌ها و موسسات مالی هم که در تامین بودجه پروژه‌ها نقش دارند.

اگرنرخ میلگرد بالا برود، نیاز به بودجه بیشتری برای تکمیل پروژه می‌شود. این موضوع ممکن است تامین مالی پروژه را برای مرکز موردنظر با مشکل مواجه کند. در مقابل، کاهش قیمت میلگرد باعث می‌شود که موسسات قادر به تامین مالی پروژه‌های بیشتری باشند. این موضوع سوددهی بیشتر موسسات مالی و بانک‌ها را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:  کشف سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله در اسکاتلند

سایر کسب‌وکارهای مرتبط

علاوه بر کسب‌وکارهایی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، مشاغل دیگری هم هستند که به صورت غیرمستقیم از نوسانات قیمت میلگرد تاثیر می‌پذیرند. از جمله این مشاغل می‌توان به بنگاه‌داران مسکن اشاره کرد. افزایش قیمت این مقطع فولادی ،بالارفتن قیمت مسکن را به همراه دارد. این موضوع می‌تواند بازار خرید وفروش مسکن را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به صورت کلی، تغییرات قیمت مقاطع فولادی می تواند بر تمامی بازارهای مرتبط با صنعت ساختمان اثر بگذارد و تأمین مالی و بازده سرمایه‌گذاری را غیرقابل‌پیش‌بینی کند.

هم‌چنین، تمامی کسب‌وکارهایی که به نوعی با صنعت فولاد در ارتباط هستند، هم تحت تاثیر تغییرات نرخ میلگرد قرار می‌گیرند. چرا که نوسانات قیمت این مقطع فولادی و اثرات روانی حاصل از آن، تعادل عرضه و تقاضای بازار آهن‌آلات را برهم می‌زند. در نتیجه، قیمت تمامی مقاطع فولادی هم تغییر پیدا می‌کند. جهت انتخاب بهترین میلگرد در بازار می‌توانید از جدول اشتال کمک بگیرید. جهت اطلاع از نحوه‌ی استفاده این جدول به این لینک مراجعه نمایید.

خرید میلگرد با کمترین قیمت

اگر کسب‌وکار شما هم به نوعی تحت تاثیر نرخ این مقطع فولادی قرار دارد، باید برای سود بیشتر در بهترین زمان و با کمترین قیمت خرید خود را انجام دهید. جهت خرید میلگرد راد همدان با بالاترین سود ممکن خواندن این مقاله به شما جهت تصمیم گرفتن بهتر راهنمایی خواهد کرد.

 

مطلب پیشنهادی

بهترین آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی های دارد

یک آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی هایی دارد؟ این سوال از جمله …