دیوار سبز مصنوعی یا گرین وال چیست؟

افراد بسیاری از جمله معماران داخلی از گرین وال مصنوعی برای سرسبز کردن فضای داخلی و خارجی مکان های عمومی و خصوصی مختلف استفاده می‌کنند. دلیل پرطرفدار بودن این دیوارهای سبز را می‌توان داشتن مزایای فراوان آن‌ها به ویژه نسبت به انواع طبیعی آن دانست. به عنوان مثال عدم نیاز به آبیاری، عدم حساسیت به بیماری‌ها و آفت‌های گیاهی و نصب سریع آن از جمله دلایلی هستند که می‌توان برشمرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر در رابطه با این دیوارپوش‌های مصنوعی صحبت کنیم.

تعریف دیوار سبز مصنوعی

دیوار سبز یا گرین وال مصنوعی در واقع نوعی سازه عمودی است که از پنل‌های به هم پیوسته از گیاهان مصنوعی تولید می‌شود و در نمای داخلی یا خارجی سطوح عمودی نصب می‌شود. اگر بخواهیم نگاه دقیق‌تری به مواد تشکیل دهنده آن داشته باشیم می‌توان گفت که گرین وال‌ها از گیاهان مصنوعی پلی اتیلنی تهیه می‌شوند. در واقع پلی اتیلن به همراه مواد دیگر در قالب‌هایی ریخته شده و به شکل گل، برگ، سبزه و پنل نگهدارنده ساخته می‌شوند. در نهایت گیاهان مصنوعی تولید شده روی پنل‌هایی متصل می‌شوند تا نصب آن‌ها روی دیوار به راحتی انجام گیرد.

مزایای گرین وال مصنوعی

از مزایای بسیاری که دیوار سبز دارد مهم‌ترین آن نگهداری آسان نسبت به سایر انواع گرین وال است. این نوع دیوارها نیاز به آبیاری نداشته و به راحتی روی دیوار نصب می‌شوند. به دلیل مصنوعی بودن نیازی به استفاده از سموم آفت کش و هرس نداشته و دچار ریزش برگ نمی‌گردد. همچنین در برابر نور خورشید مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد که بر همین اساس می‌توان آن را در نمای خارجی نیز نصب کرد. ضخامت این نوع دیوار سبز نسبت به نوع طبیعی آن بسیار کمتر بوده و در نتیجه فضای کمتری را اشغال می‌کند.

بیشتر بخوانید:  قالب پست اینستاگرام لایه باز (آپدیت جدید 2023) برای فتوشاپ و اینشات

گرین وال مصنوعی قابلیت شستشو با آب و مواد شوینده ملایم را دارند. بنابراین می‌توان گفت تمیز کردن آن‌ها بسیار آسان است. این دیوارهای جذاب را می‌توان با نمای چوبی ساختمان نیز ترکیب کرد. از دیگر مزایای دیوار سبز می‌توان به تنوع بالا در شکل، رنگ و اندازه آن اشاره کرد. این گیاهان مصنوعی حشرات را به خود جذب نمی‌کنند و نوعی عایق صوتی و حرارتی نیز محسوب می‌شوند.

انواع دیوار سبز

همانطور که گفته شد گرین وال‌ها از نظر شکل، اندازه و رنگ انواع گوناگونی دارند که می‌توان آن‌ها را به صورت تک مدل یا ترکیبی از چند مدل تهیه کرد. ساختار این محصول بیشتر به صورت تایلی در سایزهای مختلف است. بیشترین ابعاد مورد استفاده در گرین وال‌ها 25*25 سانتیمتر، 30*40 سانتیمتر، 50*50 سانتیمتر و 60*40 سانتیمتر است. این پنل‌ها در طیف گسترده‌ای از سبک‌ها ارائه می‌شوند. در ادامه دو نوع از پرکاربردترین انواع دیوار سبز را معرفی می‌کنیم.

گرین وال مدولار

پر استفاده‌ترین نوع دیوار سبز مصنوعی را می‌توان مدولار دانست. این دیوار سبز از جنس استیل گالوانیزه تهیه شده و دارای انعطاف پذیری بالایی است. از سوی دیگر مقاومت و استحکام بالایی که این نوع گرین وال دارد سبب می‌شود تا بتوان از آن به عنوان دیوار سبز مستقل نیز استفاده کرد.

گرین وال شبکه‌ای

دیوار سبز شبکه‌ای معمولا چهارچوب خاصی ندارد و از دو جهت بالا و پایین مهار می‌شود. در این نوع دیوار سبز معمولا از توری‌های بافته شده یا مفتول‌های شبکه‌ای برای نگهداری و نصب گیاهان استفاده می‌شود. گیاهانی که در این نوع گرین وال مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا از نوع گیاهان رونده یا آویزی هستند. به طور کلی دیوار سبز شبکه‌ای بیشتر برای فضاهای بزرگ در ابعاد گسترده کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:  نایاب‌ترین تمبر جهان حراج شد

نحوه نگهداری از دیوار سبز مصنوعی

با توجه به اجرای عمودی شکل دیوار سبز، گرد و غبار قابل توجهی بر روی آن نمی‌نشیند. از این رو نیاز به تمیز کردن در کوتاه مدت در آن‌ها دیده نمی‌شود. این محصول را می‌توانید با استفاده از آب و شوینده‌های معمولی یا با فشار باد دستگاه‌های دمنده و همینطور گردگیرهای پر یا نخی تمیز کنید. در تمیز کردن این پنل‌ها باید مراقب باشید تا اجسامی که برای گردگیری استفاده می‌کنید به برگ‌های آن گیر نکند. با در نظر گرفتن جنس دیوار سبز مصنوعی باید بدانید که این محصول نباید در مجاورت آتش و اجسام داغ قرار گیرد.

موارد استفاده از دیوار سبز مصنوعی

همانطور که گفته شد گرین وال‌ها قابلیت استفاده گسترده‌ای دارند و می‌توان از آن‌ها در فضاهای باز و بسته تمامی محیط‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توانید دیوارهای راهرو، حیاط، استخر و بالکن خود را با گرین وال زیباتر کنید. علاوه بر آن، این محصول قابلیت استفاده در تمام مکان‌های عمومی از جمله فرودگاه، سینما، رستوران، مطب پزشکی، بیمارستان، کافی شاپ و تمامی ادارات و ساختمان‌های تجاری را دارد.

نصب دیوار سبز مصنوعی

استفاده از گرین وال یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای زیباسازی هر محیطی محسوب می‌شود. شما می‌توانید تایل‌های دیوار سبز را با استفاده از میخ، پیچ، منگنه صنعتی، بست فلزی، چسب، سیم مفتول وغیره روی دیوار نصب کنید.

حتی قادر خواهید بود از سازه‌های پلاستیکی یا فلزی از پیش ساخته شده به عنوان بستر محکمی برای این دیوارهای سبز بهره بگیرید و آن‌ها را با بست کمربندی تثبیت کنید. برش دادن این محصول نیز بسیار آسان بوده و از طریق کاتر و قیچی امکان پذیر است. برای زیبایی بیشتر می‌توانید این محصول را با متریال‌های دیگر نیز ترکیب کرده و روی دیوار نصب کنید. همچنین در صورت لزوم امکان انتقال و جابه‌جایی این تایل‌ها به دیوار دیگر وجود دارد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای خرید کابینت آشپزخانه

عوامل تاثیرگذار بر قیمت گرین وال

عوامل بسیاری می‌توانند تعیین کننده هزینه نهایی گرین وال باشند. به عنوان مثال نوع قالب به کار رفته، نوع گیاهان و میزان ظرافت آن‌ها، میزان پوشش و تراکم دیوار سبز، میزان استحکام و جنس گرین وال‌ها از مهم‌ترین عواملی هستند که بر قیمت این محصول تاثیر مستقیم دارند. همچنین در برخی موارد احتمال آن وجود دارد که محل انتخابی شما برای نصب، توانایی نصب دیوار مصنوعی را نداشته باشد. در این صورت دیوار شما نیاز به زیرسازی و آماده کردن بستر مناسب برای نصب را خواهد داشت که خود هزینه جداگانه‌ای دارد. بنابراین توصیه می شود پیش از سفارش حتما از افراد متخصص در این زمینه راهنمایی بخواهید.

کلام پایانی

گرین وال یا دیوار سبز مصنوعی یکی از متریال‌های ساختمانی است که در دکوراسیون داخل و خارج ساختمان‌ها کاربرد فراوانی دارد. این محصول به دلیل داشتن مزایای بسیار نسبت به انواع طبیعی به ویژه راحتی در نصب و نگهداری و قابلیت استفاده در تمام مکان‌ها توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده است. امکان جابه‌جایی این محصول نیز آن را مقرون به صرفه‌تر می‌کند. شما می‌توانید با تهیه این تایل‌های جذاب از طریق مجموعه گرین وال (greenwall.pw)، خانه و محیط کار خود را زیباتر کنید.

مطلب پیشنهادی

بهترین آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی های دارد

یک آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی هایی دارد؟ این سوال از جمله …