غش کردن به چه علت اتفاق می‌افتد

 درمان غش عصبی بیشتر با پیشگیری همراه است. به همین جهت سعی کنید قبل از هر درمانی به دلایلی که باعث این امر می‌شود توجه نموده و آن‌ها را رفع نمایید.

غش کردن، یعنی به‌یکباره از دست‌ دادن سطح آگاهی برای مدتی کوتاه؛ علت این پیشامد، کمبود اکسیژن در سلول‌های مغزی است.

معمولا مشکلاتی نظیر فشار خون پایین، استرس و شوک ناگهانی یا سایر ناهنجاری‌های جسمی موجب این اتفاق هستند که در هر صورت باید این علل شناخته شده و درمان شوند. در ادامه مطلب به توضیحات بیشتری در این زمینه خواهیم پرداخت.

دلایلی که سبب غش‌کردن خواهد شد

در ادامه به دلایلی که باعث غش کردن می‌شود اشاره خواهیم کرد با ما بمانید.

۱. کم خونی و کاهش اکسیژن

زمانی که سطح خون و اکسیژن در سلول‌های مغزی، کاهش یابد، فرد دچار تضعیف عضلات و از دست ‌دادن کوتاه‌مدت آگاهی می‌شود.

مغز با تشخیص این حالت، اندام‌های حیاتی بدن را تحت ‌تاثیر قرار داده تا شروع به تنفس سریع نمایند. ضربان قلب نیز جهت اکسیژن‌رسانی به مغز، افزایش می‌یابد. این مسئله، فشار خون را در سایر بخش‌های بدن کاهش داده تا مغز خون اضافی را دریافت کند.

۲. مشکلات عصبی

نارسایی کوتاه‌مدت سیستم عصبی ANS، به سنکوپ عصبی مرکزی می‌انجامد. دقت کنید که این عارضه با تاثیر بر میزان ضربان قلب، بزاق، قطر عروق، میزان ادرار و تحریکات جنسی ظاهر می‌شود.

تهوع و استفراغ، نبض ضعیف، از دست‌دادن تعادل، تعریق و رنگ‌پریدگی و بی‌شمار موارد دیگر از علائم غش عصبی محسوب می‌شوند.

۳. مصرف دارو

استفاده از برخی داروها مثل بتابلوکرها، دیورتیک و سایر داروهای ضد فشار خون، با عوارض جانبی بسیاری همراه بوده که از جمله آن‌ها، می‌توان به افزایش ناگهانی فشار خون اشاره کرد. در این حالت، سیستم عصبی با کنترل ضربان قلب و تنگ و گشاد کردن عروق، فشار خون را به حالت نرمال برمی‌گرداند.

۴. کاهش آب بدن

کاهش سطح مایعات بدن با کاهش فشار خون، رابطه مستقیمی دارد و متعاقبا به کاهش سطح اکسیژن و خون‌رسانی به مغز می‌انجامد. در چنین حالتی، امکان بی‌هوش شدن ناگهانی زیاد است.

۵. سنکوپ قلبی

ناهنجاری‌های قلبی زیرزمینی، از دیگر فاکتورهایی بوده که سبب غش‌کردن می‌شود. در واقع نامنظم ‌شدن ضربان قلب، به ایجاد اختلال در پمپاژ خون به مغز و کاهش اکسیژن می‌انجامد.

۶. دیابت

افرادی که غالبا دچار این بیماری هستند، ‌پایین‌ بودن قند خون در آن‌ها، باعث غش‌کردن خواهد شد. در واقع مغز برای تامین انرژی لازم خود، به قند نیاز دارد اما بیماری دیابت، ادرار را افزایش داده و موجب کاهش مایعات در سطح بدن می‌شود.

۷. اختلالات غذایی

مسئله‌ای که در درمان غش عصبی بیان شده، این است که بی‌اشتهایی عصبی یا بالعکس، پرخوری عصبی، به کاهش سطح آب در بدن، فشار خون و قندخون منجر شده و سبب استفراغ و از حال رفتن شخص خواهد شد‌.

۸. فقر آهن

فقر آهن در افراد به‌خصوص دخترانی که خون زیادی در دوران پریود از دست می‌دهند، سطح اکسیژن را در بدن کاهش داده و احتمال غش‌کردن را بالا می‌برد.

۹. سردردهای میگرنی

این مشکل یکی از دلایل یا علائم غش عصبی شناخته شده و گاهی ممکن است ناشی از وجود کانون تشنج در مغز باشد.

۱۰. بیماری ادیسون

این بیماری معمولا در کودکان مشاهده می‌شود. در اثر این مشکل، تولید یکی از هورمون‌های مهم بدن به‌ ‌نام کورتیزول محدود شده و حالت غش‌وضعف به بیمار دست می‌دهد. وظیفه این هورمون، کنترل سطح فشار خون، قندخون و پاسخ به حالات عصبی است.

۱۱. سندرم تاکیکاردی پاسچر

به‌طورکلی از هر ۱۰۰ نوجوان، ۱ یا ۲ نفر، تحت‌تاثیر این ناهنجاری واقع می‌شوند. بدین صورت که پس از برخاستن از حالت درازکش، افزایش ضربان قلب، سبکی سر و بی‌هوش شدن ناگهانی به آن‌ها دست می‌دهد. معمولا این اتفاق بعد از یک جراحی سخت یا برخی بیماری‌های ویروسی رخ می‌‌دهد.

۱۲. مصرف الکل یا مواد مخدر

گشادشدن رگ‌های خونی در اثر مصرف الکل، سبب کاهش فشار خون می‌شود و این عمل، زمینه غش‌کردن را فراهم می‌کند. برخی داروهای غیرقانونی مثل متا‌آمفتامین یا شیشه، عملکرد نرمال قلب را تحت ‌تاثیر قرار داده و منجر به بیهوشی خواهد شد.

۱۳. دوران بارداری

گاهی اوقات تغییرات هورمونی در این دوران، سبب افت فشار خون و کاهش اکسیژن می‌شود و در این صورت، غش‌کردن رخ می‌دهد. اما توجه داشته باشید که این عارضه به جنین آسیبی نخواهد رساند. مگر اینکه غش‌ در اثر زمین‌خوردن یا آسیب‌های فیزیکی رخ دهد.

۱۴. سندروم سینوس کاروتید

تحریک فیزیکی سنسور فشاری موجود در عروق کاروتید، موجب افت ناگهانی فشار خون و در نهایت غش‌کردن می‌شود. این تحریک ممکن است در اثر چرخاندن ناگهانی سر به ‌طرفین، پوشیدن لباس‌های تنگ مثل یقه اسکی یا هنگام ریش‌تراشیدن صورت بگیرد.

انواع غش کردن

در این بخش انواع غش کردن را بررسی خواهیم کرد با ما در ادامه بمانید.

غش‌کردن Vasovagal

این بیماری به‌عنوان غش عصبی شناخته شده که مرتبط با عصب وگاس است و این عصب می‌تواند ناشی از استرس بالا، شوک‌های ناگهانی، آسیب‌های عاطفی، ایستادن طولانی‌مدت و در بعضی افراد، دیدن خون باشد.

غش‌کردن وضعیتی

این اتفاق ناشی از سرفه‌های شدید و در مواردی تحرک روده و اختلالات گوارشی باشد.

غش‌کردن سوری کاروتید

در وقوع این مشکل، سرخرگ کاروتید دخالت دارد. یعنی با تحت‌فشار واقع‌شدن این سرخرگ در گردن، فرد دچار حالت غش می‌شود.

پیشگیری از عارضه غش‌کردن

در صورتی که سابقه این مشکل را دارید و بارها برایتان رخ داده، سعی کنید علت اصلی آن را کشف کنید تا از وقوع مجدد آن جلوگیری نمایید. به‌طور مثال؛ برخی افراد در طی مراحل پزشکی با دیدن خون، دچار این حالت می‌شوند و برخی با برخاستن از جای خود، چرخش سر، فعالیت طولانی‌مدت یا … تحت‌تاثیر این مشکل قرار می‌گیرند.

گروهی دیگر نیز به دلیل ناهنجاری‌های روانی، مدام علائم غش عصبی در آن‌ها نمایان می‌شود. نکته حائز اهمیت در زمینه درمان این است که هرگاه علائم شروع آن را در خود مشاهده کردید، فورا نشسته و سر خود را میان دو زانو قرار دهید. این عمل، فرایند خون‌رسانی به مغز را تسریع می‌بخشد.

تشخیص عارضه غش‌کردن با مراجعه به پزشک و آزمایش‌های لازم

اگر بیماری زمینه‌ای ندارید و دلیل موجهی برای غش‌کردن خود نیافته‌اید، پیشنهاد می‌شود که در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و در رابطه با داروهای مصرفی، تاریخچه پزشکی، شرایط غش‌کردن یا حالاتی که قبل از وقوع این اتفاق رخ می‌دهد صحبت کنید.

همچنین باید در زمینه علائم غش عصبی و درمان غش عصبی اطلاعات بیشتر دریافت کنید. امکان دارد پزشک در مرحله اول آزمایش الکتروکاردیوگرام را برایتان تجویز کند. در واقع این آزمایش شرایط الکتریکی قلب شما را بررسی خواهد کرد.‌

از جمله آزمایش‌های دیگری که جهت تشخیص عارضه و درمان شما صورت می‌گیرد، عبارت‌اند از:

۱)CT‌  اسکن

این آزمایش جهت بررسی فعالیت مغزی شما و تشخیص خونریزی مغزی انجام می‌شود.

۲) مانیتور هولتر

دستگاهی قابل ‌حمل بوده که شما ملزم به پوشیدن آن تا ۲۴ ساعت خواهید بود. وظیفه آن نظارت بر عملکرد قلب شماست.

۳) الکتروانسفالوگرافی

با کنترل و اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی مغز به تشخیص وقوع عارضه در بدن شما می‌پردازد.

۴) اکوکاردیوگرام

جهت تولید تصویر متحرک از قلب با استفاده از امواج صوتی انجام می‌شود.

درمان غش عصبی، امروزه به‌عنوان مسئله‌ای بسیار مهم مطرح شده، چراکه بروز علائم آن، نشان‌دهنده وجود مشکل و ناهنجاری جدی در مغز و اعصاب است.

در این مقاله تلاش نمودیم تا شما را با جوانب این عارضه آشنا نموده و تعاریف بیماری غش، انواع غش، علل رایج وقوع آن و راه‌های درمان این بیماری را معرفی کنیم. امیدوارم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.