با راههای مختلف طلاق گرفتن زن از مرد آشنا شوید

زمانیکه زن برای طلاق اقدام می‌کند میتواند از دو طریق اقدام کند. زن بدون آگاهی از قوانین مربوط به طلاق از طرف زن دادخواست طلاق را مطرح نماید یا از وکیل متخصص در این امر که بر تمام شروط لازم برای طرح دادخواست طلاق از طرف زوجه تسلط و تجربه دارد، بهره‌مند شود. همچنین یکی از روشهای گرفتن طلاق از طرف زن، طلاق توافقی است که زن و مرد با توافق از هم جدا میشوند. اگر در رابطه با مراحل و هزینه طلاق توافقی سوالی دارید میتوانید از گروه وکلای هوداد مشورت بگیرید.

طلاق از طرف زن

در قانون مدنی، حق طلاق با مرد است و هر زمان بخواهد می‌تواند با پرداخت تمام تعهدات مالی زوجه وی را طلاق دهد. اما زن برای درخواست طلاق باید شرایطی که در قانون تعیین شده است را در نظر بگیرد. این شروط  شامل داشتن وکالت مشروط یا مطلق در طلاق از طرف مرد، ناتوانی مرد در پرداخت مهریه یا عدم پرداخت نفقه عمدا، عسر و حرج و غیبت مرد بیشتر از 4 سال است. زن با داشتن این شروط می‌تواند دادخواست طلاق را در دادگاه خانواده مطرح نماید.

شرایط طلاق از طرف زن چیست؟

برطبق قانون، مرد برای طلاق نیاز به دلیل ندارد. اما زوجه برای طلاق باید دلیل داشته باشد. در تقاضای طلاق از طرف مرد گواهی عدم امکان سازش صادر و بعد از پرداخت تعهدات مالی زوجه، اجرای صیغه طلاق انجام می‌شود. برطبق شرایط  مقرر در ماده 1119، 1129 و 1130 قانون مدنی زن می‌تواند از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

بیشتر بخوانید:  قالب پست اینستاگرام لایه باز (آپدیت جدید 2023) برای فتوشاپ و اینشات

وکالت در طلاق

در ماده 1119 قانون مدنی، بیان شده است که زوجین شروطی که مخالف مقتضای عقد ازدواج نباشد را می‌توانند در سند ازدواج قید کنند. در صورتیکه این شروط در عقدنامه رعایت نشود، زن با داشتن وکالت در طلاق می‌تواند دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده ارائه کند.

مفاد موجود دراین ماده شروط 12 گانه‌ای است که در سند ازدواج دائم ذکر شده است. با اثبات این شروط در دادگاه زوجه می‌تواند برای طلاق اقدام نماید. وکالت در طلاق در دوحالت وجود دارد. اولین مورد در خود سند ازدواج دائم قید می‌شود. همچنین مرد می‌تواند در دفتر اسناد رسمی وکالت در طلاق را به زن واگذار کند. در متن این وکالت نامه باید بیان شود که مرد به زوجه وکالت می‌دهد که هر زمان بخواهد به دادگاه مراجعه و با انجام تشریفات قانونی طلاق بگیرد.

عدم پرداخت نفقه یا ناتوانی از پرداخت نفقه

در ماده 1129 عدم پرداخت نفقه یا ناتوانی مرد در پرداخت نفقه بیان شده است. برطبق این قانون در صورتیکه مرد توانایی پرداخت نفقه را نداشته باشد یا از پرداخت عمدا خودداری کند، زن می‌تواند از دادگاه درخواست طلاق کند.

عسر و حرج زوجه

در ماده 1130 قانون مدنی، عسر و حرج زن یکی از شرایط تقاضای طلاق از طرف زوجه است.عسر و حرج به این معنی است که ادامه زندگی زن به دلیل مشقت و سختی قابل تحمل نیست. عسرو حرج شامل موارد ذیل است:

  • ترک زندگی توسط مرد حداقل 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب در یکسال بدون داشتن عذر موجه مرد
  • اعتیاد مرد به مواد مخدر و مشروبات الکلی
  • داشتن محکومیت قطعی مرد به حبس 5 سال و بیشتر
  • ضرب و شتم و سوء استفاده مستمر از زن
  • مبتلا شدن مرد به بیماری صعب العلاج و ساری که باعث اختلال در زندگی مشترک زوجین شود.
  • بچه دار نشدن مرد بعد از 5 سال زندگی مشترک
  • ازدواج مجدد زوج بدون اجازه زن
بیشتر بخوانید:  دانه چیا برای لاغری بخوریم یا نه؟

غیبت شوهر بیشتر از چهار سال

در ماده 1029 قانون مدنی، بیان شده است که غایب مفقودالاثر بودن مرد برای 4 سال  و بیشتر از موارد درخواست طلاق از طرف زوجه است. با توجه به این موضوع، دادگاه با توجه به رعایت مفاد ماده 1023 قانون مدنی حکم طلاق زن را صادر می‌کند. تشریفات قانونی در این ماده شامل، درج آگهی برای 3 دفعه متوالی در روزنامه محلی و کثیر‌الانتشار و یکسال بعد از آخرین آگهی است.

مراحل طلاق از طرف زن

مراحل طلاق از طرف زوجه شامل موارد ذیل است:

  • ثبت نام در سامانه تصمیم: دراین مرحله زن باید در سامانه تصمیم برای طلاق ثبت نام کند.
  • شرکت در جلسات مشاوره: حضور در جلسات مشاوره توسط زوجین
  • طرح دادخواست طلاق: زوجه یا وکیل وی باید دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده مطرح نمایند. در صورتیکه شرایط دادخواست طلاق از طرف زن وجود داشته باشد، مراحل رسیدگی آغاز می‌شود.
  • حضور در جلسات رسیدگی: زوجین یا وکلای آنها باید در جلسات رسیدگی حاضر شوند.در صورتیکه شرایط 12 گانه سند ازدواج از طرف مرد انجام نشود و بعد از اثبات این شروط توسط زوجه در دادگاه، حکم طلاق صادر می‌شود. بعد از صدور حکم طلاق، زوجین می‎‌‌توانند تقاضای تجدید نظرخواهی کنند. همچنین بعد از صدور رای تجدید نظر، طرفین می‌توانند از رای تجدید نظرخواهی، تقاضای فرجام‌خواهی در دیوان عالی کشور را مطرح کنند. بعد از صدور حکم قطعی طلاق، زوجین 6 ماه مهلت دارند که به دفتر طلاق و ازدواج مراجعه و اجرای صیغه طلاق انجام شود.
بیشتر بخوانید:  آزمون تلک زبان آلمانی

کمک از وکیل متخصص طلاق

با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات طلاق از طرف زوجه، استفاده از وکیل متخصص طلاق در تمام مراحل طرح دادخواست طلاق از طرف زوجه امری ضروری است. سوالات و مشکلات حقوقی خود در مورد دعاوی خانوادگی مانند طلاق از طرف زوجه، طلاق از طرف زوج و طلاق توافقی را میتوانید از گروه وکلای هوداد که به طور تخصصی در این زمینه فعالیت دارند بپرسید. همچنین گروه وکلای هوداد با داشتن وکیل تغییر نام ، وکیل انحصار وراثت، وکیل مهریه و وکیل طلاق در خدمت رسانی به شما عزیزان و حل مشکلات حقوقی شما حاضر است.

برای ارتباط با وکلای پایه یک دادگستری میتوانید به سایتsitevakil.com  مراجعه نمایید.

مطلب پیشنهادی

بهترین آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی های دارد

یک آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی هایی دارد؟ این سوال از جمله …