معرفی سوغاتی های مشهد – از مشهد دست خالی برنگردید

هر چند اقامت در هتلی مناسب مثل هتل کوثر مشهد در سفر مهم است؛ با این حال از برنامه‌های اصلی هر سفری معمولا خرید سوغاتی برای دوستان و عزیزان است. در سفر به مشهد هم تکلیف شما مشخص است. شاید هنگام سفر به این شهر در تهیه سوغاتی دچار نگرانی شوید. اما هیچ نگرانی به دل خودتان راه ندهید. چراکه در سفر به مشهد آن‌قدر تنوع سوغاتی‌ها زیاد است که می‌توانید با آسودگی خاطر برای افراد با سلیقه‌ها و سنین گوناگون، بهترین سوغات را خریداری کنید. به همین خاطر ما در این مقاله لیستی از سوغاتی ‌های مشهد از صنایع دستی گرفته تا خوراکی‌ها را برای شما تهیه کرده‌‌ایم.

چرا در سفر به مشهد سوغاتی می‌خریم؟

سوغاتی یا سوغات کلمه‌ای است با ریشه ترکی که معنای ره‌آورد یا تحفه‌ای می‌باشد که فرد برای یادآوری جایی که به آن سفر کرده برای خود و یا برای دیگران به شکل هدیه می‌آورد.

ره‌آورد یا سوغاتی اصولا از بین صنایع دستی و مواد غذایی و یا محصولات صنعتی مشهد انتخاب می‌شود. سوغاتی در واقع به عنوان هدیه‌ای است که خاطره‌ای شیرین را به یاد می‌آورد.

گاهی سوغاتی را برای خودمان خریداری می‌کنیم تا خاطرات شیرینی که در سفر به مشهد تجربه کردیم را از یاد نبریم. با این حال اکثرا سوغاتی برای خانواده و دوستان خریداری می‌شود تا به آنها بگوییم به یادشان هستیم و گوشه‌ای کوچک از این خاطرات و تجربه‌های سفر را برای آن‌ها به یادگاری می‌آوریم.

یک سوغات نه فقط به خاطر خود آن کالا، بلکه به خاطر خاطرات مربوط با آن، ارزشمند می‌شود.

تاثیر فرهنگی خرید سوغاتی

سوغاتی، بیشتر از آنچه تصورش را می‌کنید بر روی مسافران تاثیر دارد. وقتی به مشهد سفر می‌کنیم، علاوه‌بر این‌که با تاریخ، فرهنگ، آداب زندگی و جاذبه‌های دیدنی آن آشنا می‌‌شویم، ناخودآگاه از آن‌ها تاثیر نیز می‌گیریم. مشاهده تفاوت‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های سفر است.

خرید سوغاتی به خصوص درباره گردشگران خارجی نوعی «صادرات نامرئی» در نظر گرفته می‌شود. صادرات نامرئی در واقع به کالاها و خدماتی که توسط گردشگران خریداری می‌شود، می‌گویند. این کالاها باعث اشاعه فرهنگ مقصد برای گردشگران می‌شود.

ما با تهیه سوغاتی روح یک مکان و فرهنگ آن را(در اینجا مشهد) برای خود و عزیزانمان به یادگار می‌بریم تا اینگونه روح همیشه برای ما ماندگار باشد.

اصالت کالایی که برای سوغات می‌خریم بسیار بااهمیت است. اینکه بدانیم کالا در محل مورد نظر ساخته شده یا مواد اولیه آن از کجا تهیه می‌شود و داستان و تاریخ و پیشینه آن چگونه است اهمیت زیادی دارد.

تاثیر اقتصادی خرید سوغاتی

صنعت گردشگری یکی از سودمندترین صنایع موجود از لحاظ اقتصادی بوده و بازگشت سرمایه در فعالیت‌های گردشگری معمولا در مقایسه با دیگر صنایع سریع‌تر است.

خرید سوغات بخشی جدایی‌ناپذیر از  سفر بوده و اکثر گردشگران برای یادآوری این تجربیات با سوغاتی به خانه برمی گردند. خرید سوغات هم یکی از راه‌ها برای توسعه اقتصادی جوامع به ویژه در شهرها و روستاهای کوچکتر است.

خرید سوغاتی از صنعتگران محلی به تقویت اقتصاد محلی کمک می‌کند و سرمایه و پول را به سمت این جوامع می‌آورد. با خرید کالاها و سوغاتی‌ها، می‌توان از مشاغل حمایت کرد و شغل‌های نو متناسب با نیاز و استقبال گردشگران ایجاد نمود.

بیشتر بخوانید:  کشف سوراخ در اتاق خواب که به مکان عجیبی ختم شد!

سوغات صنایع دستی مشهد

هنگام خریداری سوغاتی های مشهد، به احتمال زیاد ابتدا خوراکی‌ها به ذهنتان می‌آید. اما بهتر است بدانید این شهر از صنایع دستی‌های بسیار متنوع و زیبایی برخوردار است که می‌توانید با خود به یادگار ببرید. بنابراین در ادامه با ما همراه شوید که می‌خواهیم لیست سوغاتی‌ های مشهد در دسته صنایع دستی را به شما معرفی کنیم.

فیروزه نیشابور

معادن استخراج فیروزه در اطراف شهر نیشابور و نیز در فاصله نزدیکی به مشهد وجود دارند. فیروزه در این معادن دارای قدمت بیشتر از 2000 سال هستند. این فیروزه‌ها توسط هنرمندان به شکل انواع مختلف زیوارآلات، تسبیح، انواع زیبای تابلوها و ظروف درمی‌آیند. البته این امکان نیز وجود دارد تا این سوغاتی را به صورت سنگ دست نخورده نیز تهیه کنید. فیروزه‌ها بسته به رنگ و نوع معدن دارای دسته‌بندی‌های متفاوتی هستند و طبیعتا قیمت آن‌ها نیز متفاوت خواهد بود.

انگشتر  و سنگ قیمتی

انگشترهای زیبا با تنوع بالا که دارای جنس نقره می‌باشند و تزئینی با سنگ‌های قیمتی دارند، داخل مغازه‌های متعددی به فروش می‌رسند. به ویژه در بازار معروف رضا  انواع رکاب انگشترها برای خرید وجود دارد و حتی می‌توانید طرح موردنظر خود را روی سنگ‌ها حکاکی کنید. اکثر این انگشترها را داخل حرم متبرک می‌کنند و به عزیزانشان هدیه می‌دهند. معروف‌ترین سنگ‌ها نیز مواردی هستند که در ادامه نام می‌بریم و برروی انگشترها قرار می‌گیرند. خیلی از سنگ‌ها داخل انگشترفروشی‌ها هستند. با این حال چنانچه قصد انتخاب سنگ‌های بسیار قیمتی را دارید بد نیست به جواهر فروشی‌ها مراجعه کنید.

  • سنگ فیروزه
  • سنگ عقیق
  • سنگ زمرد
  • سنگ در نجف
  • سنگ حدید
  • سنگ یاقوت
  • سنگ شرف شمس

اگر علاقه دارید هتل محل اقامتتان را در نزدیکی مراکز خرید و بازارهای معروف انتخاب کنید، مثل هتل رفاه مشهد می‌توانید لیست هتل‌های نزدیک مراکز خرید مشهد را مشاهده کنید.

زیورآلات مردانه و زنانه

چنانچه به دنبال تهیه سوغاتی های مشهد برای مردها هستید، بد نیست انواع زیورآلات زیر را تهیه کنید.

  • انگشتر مردانه
  • زنجیر مردانه
  • دستبند نقره مردانه
  • دستبند چرم مردانه

اگر هم قصد خرید سوغاتی های مشهد برای خانم‌ها را دارید می‌توانید انواع گردنبند، دستبند، گوشواره و زنجیر را خریداری کنید. برای مثال خرید انگشتر نقره با سنگ فیروزه یکی از بهترین سوغاتی های مشهد برای خانم‌ها است.

تسبیح

یکی از سوغاتی ‌های مشهد و شهر امام رضا(ع) که بسیار ارزشمند است تسبیح می‌باشد. تسبیح‌های فیروزه و عقیق یگ گزینه مناسب برای سوغاتی زنانه مشهد به شمار می‌آید. برای مردان نیز تسبیح با سنگ قیمتی گزینه بسیار مطلوبی خواهد بود. تسبیح‌های قیمتی که بسیار چشم‌نواز هستند با سنگ‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، در مغازه‌ها به فروش می‌رسند.

  • سنگ فیروزه
  • سنگ عقیق
  • سنگ یشم
  • سنگ یسر
  • سنگ تسبیح شاه مقصود
  • سنگ کهربا
  • سنگ سندلوس

مهر و سجاده و چادرنماز

مهر و سجاده و چادر نماز را  به عنوان یکی از سوغاتی های مشهد که ارزشمند است، می‌توانید برای عزیزانتان از مرکز خریدهای مشهد تهیه کنید. اطراف حرم نیز فروشگاه‌های بسیاری قرار دارد که مهر و سجاده را به فروش می‌رسانند.

بیشتر بخوانید:  لیست بهترین ریش تراش های فیلیپس

گلیم و قالی

در خراسان گلیم و قالی از اصلی‌ترین صنایع دستی به شمار می‌آیند که توسط عشایر این منطقه ساخته می‌شوند. گلیم و قالی در بازارهای سنتی مشهد به فروش می‌رسند. همینطور در بازار فرش مشهد هم این امکان را دارید انواع فرش‌های نفیس و گلیم‌های دستی را پیدا کنید.

چرم مشهد

بدون شک نام چرم مشهد به گوشتان خورده است. از جمله بهترین سوغاتی‌ های مشهد است که طرفداران زیادی هم دارد. انواع متنوع محصولات چرمی با کیفیت مطلوب نظیر کیف، کفش، دستبند و… را هم می‌توانید در مراکز معتبر خرید تهیه کنید و هم به نمایندگی‌های چرم مشهد سری بزنید.

پوستین

پوستین از صنایع دستی‌هایی است که اکثرا توسط عشایر و از پوست گوسفند تهیه می‌گردد. محصولات متنوعی نظیر کلاه، کیف، لباس و پادری و… از پوستین قابل تهیه است.

دیگ سنگی یا هرکاره

به عبارتی به تمام ظروفی که کاملا از سنگ هستند، دیگ سنگی می‌گویند. حالت‌های ساده آن نظیر دیزی جهت پخت غذا یا هاون برای ساییدن مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. انواع تزئینی آن نیز به عنوان ظروف دکوری کاربرد دارند. سنگ این محصولات را از کوه‌های بینالود در اطراف مشهد استخراج می‌کنند و سپس با دست سنگ‌تراشان جلوه می‌یابد.

ارغوان بافی

ارغوان یک گیاه خودرو می‌باشد که در تپه‌های طرقبه می‌روید و یکی از بهترین سوغاتی‌ های مشهد را می‌سازد. خوب است بدانید مردمان محلی طرقبه در فصول بهار و پاییز این ارغوان‌ها را جمع‌آوری می‌کنند و پس از گذشتن چند هفته آن‌ها را می‌بافند. می‌توانید انواع آبکش، سبد، ظرف میوه و… که ارغوان‌بافی شده‌اند را در بازار صنایع دستی مشهد و طرقبه خریداری نمایید.

سماور

مشهد در سماور سازی هم پرکار است. احتمالا امروزه دیگر برای شما آنچنان جنبه کاربردی نداشته باشند. با این حال به عنوان یک وسیله تزئینی می‌تواند به خانه شما و دکورتان جلوه زیبایی بدهد.

عطر مشهد

قطعا شیشه‌های رنگارنگ عطرهای مشهد را در فروشگاه‌های این شهر دیده‌اید. این عطرها با ترکیب رایحه‌های خوشبو زیر به فروش می‌رسند.

  • رایحه سنجد
  • رایحه کبری
  • رایحه بهار نارنج
  • رایحه زعفران
  • رایحه گل یخ
  • رایحه گل مریم
  • رایحه گل نرگس
  • رایحه یاس سفید

تابلوهای نفیس و جام چهل کلید

این تابلوهای ارزشمند اکثرا دارای جنس نقره هستند و نقشی از طرح‌های اسلیمی، آیه‌های قرآن و اسم‌های مطهر بر آن‌ها بسته‌ شده است. این تابلوهای می‌توانند یک گزینه خوب برای تهیه سوغاتی های مشهد باشند.

جام چهل کلید نیز یک ظرف طلایی تزئینی محسوب می‌شود که دارای چهل سوراخ در لبه داخلی آن است. به هر یک از این سوراخ‌ها یک مربع فلزی که روی آن بسم الله قرار دارد، آویزان شده است. نام 14 معصوم نیز بر روی بدنه خارجی ظرف به چشم می‌خورد.

سوغات خوراکی مشهد

و اما قسمت هیجان‌انگیز سفر که همان لذت خرید و نوش جان کردن خوراکی‌های خوشمزه و انتخاب آن‌ها به عنوان سوغاتی برای دوستان و عزیزانتان است. در ادامه با ما همراه باشید تا با لیستی از سوغاتی‌های خوراکی مشهد بیشتر آشنا شویم.

زرشک

درختچه‌های قرمز رنگ زرشک در فاصله تقریبی 100 کیلومتری مشهد از مراکز خراسان تا شهر قاین قرار دارد توجه شما را به خود جلب می‌کند. خراسان اولین مرکز تولید زرشک کشور به شمار می‌آید. زرشک‌ها در دو نوع اناری و مجلسی (پفکی) به عنوان سوغات اصلی مشهد فروخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید:  طراحی مدل لباس با مواد غذایی

زعفران

طلای سرخ یا به عبارتی همان زعفران نیز به عنوان سوغات اصلی مشهد محسوب می‌شود. قدمت این سوغات خوش عطر و بو به زمان ایران باستان برمی‌گردد. صادرات زعفران همیشه در ایران رونق داشته است. در حال حاضر نیز مشهد از شهرهای اصلی توزیع زعفران در کشور می‌باشد. بد نیست بدانید این سوغات مشهد مقدس انواع گوناگونی دارد و در دسته‌بندی‌های زیر قرار می‌گیرد.

  • زعفران نگینی
  • زعفران سرگل
  • زعفران پوشال
  • زعفران دسته

نگینی گران‌ترین می‌باشد و دارای بیشترین رنگ است. سرگل نیز بسیار خالص است. پوشال در واقع بخش سرخ رشته زعفران بوده که با بخش خامه زرد رنگ آن است. دسته نیز از چیده و خشک کردن یک رشته زعفران به دست می‌آید.

نبات

بزرگ‌ترین تولیدکننده نبات در کشور، شهر مشهد به شمار می‌رود و درنتیجه از مشهور‌ترین سوغاتی ‌های مشهد است. می‌توانید نبات را با طعم‌های مختلف نظیر زعفرانی و لیمویی که محبوب هستند خریداری کنید.

نقل و جیلی بیلی

انواع نقل‌ها با طعم‌های گوناگون هل، بادامی، دارچینی، زعفرانی، شکر پنیر و… در مشهد پیدا می‌شوند. جیلی بیلی‌ها نیز در واقع همان آبنبات‌های کوچک پاستیلی با طعم‌های گوناگون مثل توت‌فرنگی و وانیل و… هستند که طرفداران زیادی هنگام خرید سوغاتی مشهد دارند.

خشکبار

از جمله سوغاتی‌هایی که از تنوع بالایی در مشهد برخوردار هستند، انواع خشکبار و آجیل مشهدی نظیر آلوچه، میوه خشک، کشمش، نخودچی و گردو می‌باشد. اگر به مشهد رفتید حتما از این آجیل‌های خوشمزه خریداری کنید.

آلو بخارا

پایتخت آلوبخارا در ایران شهر خزو در نزدیکی مشهد است. به همین خاطر این خوراکی جذاب و خوش‌طعم را می‌توانید به آسانی از فروشگاه‌های خشکبار و میوه خشک مشهد خریداری کنید.

ادویه هفت قلم

این ادویه خوش رنگ و بو، طعم و عطری خاص به غذاهای گوشتی شما می‌دهد. ادویه هفت قلم در واقع متشکل  از ادویه‌های خوش طعم زیر است.

  • ادویه دارچین
  • ادویه سماق
  • ادویه فلفل قرمز
  • ادویه زردچوبه
  • ادویه گلپر
  • ادویه زنجبیل
  • ادویه فلفل سیاه

خوب است بدانید معمولا هریک از این ادویه‌ها در یک لایه جداگانه قرار می‌گیرند و در یک بسته‌بندی شیک تقدیم شما می‌شوند.

ترشی مشهدی

ترشی مشهدی ترکیبی است از انواع صیفی‌‌جات و آب گوجه. به عبارتی رنگ قرمز ترشی از آب گوجه می‌باشد و یک سوغاتی بسیار جذاب و خوشمزه برای نوش جان کردن در کنار انواع دیگر خوراکی‌ها است.

جمع‌بندی

هر زمان که مهمان مشهد دوست داشتنی شدید، خرید سوغات مشهد را از یاد نبرید. همانطور که دیدید تعدادی از بهترین ها در این شهر هستند. منظورمان باکیفیت‌ترین و البته مرغوب‌ترین زعفران، بهترین زرشک، درجه یک‌ترین خشکبار و بهترین سنگ‌های تزئیناتی و… را در این شهر پیدا می‌کنید. به همین خاطر ما در این مقاله تمام سوغاتی های مشهد را برای شما گردآوری کردیم تا با آسودگی خاطر برای عزیزانتان سوغات تهیه کنید.

 

مطلب پیشنهادی

بهترین آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی های دارد

یک آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی هایی دارد؟ این سوال از جمله …