چگونه عطر و ادکلن اصل و تقلبی را تشخیص دهیم؟

برندهای بی‌شماری به عرضه انواعی از عطر و ادکلن پرداخته‌اند و با این حال نتوانسته‌اند از ورود عطر و ادکلن فیک یا تقلبی به عرصه بازار جلوگیری کنند. به این ترتیب همیشه افرادی که قصد خرید عطر و ادکلن دارند، به‌خصوص در کشور که پیدا کردن فروشگاه‌های معتبر با عرضه محصول با اصالت کار سختی است، باید دقت کافی را در انتخاب عطر به خرج دهند. در واقع عرضه مدل‌های فیک و مهارت در ساخت آن‌ها به حدی رسیده است که امروزه تعداد عطرهای تقلبی حتی بیشتر از عطر و ادکلن اصل در بازار است. اما برخلاف آنچه که شاید تصور کنید، خرید عطر و ادکلن فیک تنها خسارت مالی نیست، بلکه در بسیاری از موارد می‌تواند حتی برای پوست شما مضر باشد. به همین دلیل در این مطلب می‌خواهیم به بررسی پاسخ سؤال چگونه عطر و ادکلن اصل و تقلبی را تشخیص دهیم؟ بپردازیم.

اهمیت تشخیص عطر و ادکلن اصل و تقلبی

ممکن است بسیاری از افراد به اصل و تقبلی بودن عطر و ادکلن زنانه و عطر و ادکلن مردانه خود اهمیت ندهند و به این ترتیب بدون توجه به این مسئله به خرید عطر از هر فروشگاهی اقدام کنند. در واقع این افراد باید بدانند که استفاده از عطرهای اورجینال بیش از آنچه که فکر می‌کنند، اهمیت دارد و بی‌توجهی به این مسئله به ضرر آن‌ها خواهد بود. تعدادی از مهمترین دلایل تشخیص عطر و ادکلن اصل و تقبلی شامل این موارد هستند:

  • مواد مضر: در ساخت بسیاری از ادکلن‌های تقلبی از مواد مضری استفاده می‌شود. در واقع به‌جای آنکه از اسانس و مواد اصلی برای تهیه عطر استفاده کنند، به منظور کاهش هزینه‌های خود به سراغ افزودن مواد شیمیایی به مواد عطر می‌روند. این موضوع باعث می‌شود زمانی که مصرف‌کنندگان چنین مواد شیمیایی را به‌عنوان عطر اورجینال بر روی پوست اعمال می‌کنند، با مضرات آن و حتی حساسیت‌های پوستی مواجه شوند.
  • هدر رفتن هزینه: زمانی که بعضی از فروشندگان انواعی از عطر و ادکلن تقلبی را به‌عنوان عطر و ادکلن اصل به شما می‌فروشند، به طور معمول هزینه اصلی را با کمی تخفیف دریافت می‌کنند. این مسئله تنها موجب ایجاد ضرر و خسارت مالی برای شما خواهد شد.
  • بوی متفاوت و نامناسب: افزودن مواد شیمیایی مختلف به‌جای اسانس و مواد اصلی عطر اورجینال باعث ایجاد رایحه‌ای متفاوت نسبت به رایحه اصلی می‌شود. البته در بعضی از موارد این کار را با دقت و مهارت بسیاری انجام می‌دهند که سبب عدم متوجه شدن مصرف‌کنندگان می‌شود. تنها کسانی که از قبل با بو و غلظت عطر اصلی آشنا بوده‌اند، می‌توانند متوجه این تفاوت رایحه شوند.

۹ روش تشخیص عطر و ادکلن اصل و تقبلی

مشخصاً بر اساس موضوعاتی که در خصوص دلایل تشخیص عطر و ادکلن اصل و تقلبی بیان کردیم، متوجه اهمیت آن شده‌اید. به همین دلیل در این قسمت ۹ روش تشخیص نمونه‌های اورجینال و فیک را برای شما آورده‌ایم که با توجه به هر یک از آن‌ها می‌توانید به‌آسانی عطر اصلی را تشخیص و خریداری کنید.

تشخیص اصل بودن ادکلن از روی بارکد

یکی از ساده‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها برای تشخیص عطر و ادکلن اصل از تقلبی استفاده از بارکد است. به طور معمول بارکد در قسمت زیرین یا اطراف جعبه عطر درج می‌شود. با استفاده از آن می‌توانید به‌راحتی به اصل بودن عطر خود پی ببرید و تنها به اعدادی که زیر بارکد درج شده‌اند، نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) ربات‌ها همه جا هستند!

این اعداد ۱۲ رقمی را کپی یا یادداشت کنید و سپس به سایت upcitemdb مراجعه کنید. در کادر موجود در سایت بارکد مورد نظر را وارد کرده و سپس چند ثانیه برای دریافت نتیجه صبر کنید. در صورتی که عطر شما تقلبی باشد، با این پیام مواجه خواهید شد:

UPC number was incorrect or invalid, either the length or the check digit may been incorrect, please enter a valid UPC number.

همچنین در بعضی موارد جعبه‌های عطرهای فیک و غیراصل دارای هیچ‌گونه بارکد نیستند یا تنها با نگاهی نسبت به ظاهر بارکد می‌توان متوجه فیک بودن آن‌ها شد. توجه به این نکته در خصوص پیشگیری از خرید عطر فیک و کمک به خرید عطر و ادکلن اورجینال تأثیر چشمگیری دارد.

تشخیص ادکلن اصل با تکان دادن

تشخیص ادکلن اصل با تکان دادن شیشه عطر یکی از روش‌های رایج است. با این حال نمی‌توان گفت مطمئن‌ترین روشی محسوب می‌شود که می‌توانید برای تست کردن عطر اورجینال از آن استفاده کنید. برای این کار کافیست مراحل زیر را طی کنید:

در ابتدا باید شیشه عطر را از جعبه خارج کنید. اگر قصد انجام این کار را پیش از خرید عطر و در فروشگاه داشته باشید، کار شما کمی سخت می‌شود چراکه احتمالاً امکان باز کردن پلمپ جعبه وجود نخواهد داشت.

سپس شیشه عطر را بردارید و کمی تکان دهید.

اگر به‌خوبی تکان داده باشید، تعدادی حباب بر روی آن جمع خواهند شد.

اگر حباب‌ها با سرعت بالایی محو شدند، به احتمال زیاد ادکلن فیک است و مقادیر زیادی از الکل در آن وجود دارد.

البته به طور معمول این روش برای تشخیص اصل بودن عطر و ادکلن است و برای ادوتویلت کاربرد چندانی ندارد چراکه خود ادوپرفیوم درصد بیشتری از الکل را نسبت به ادکلن شامل می‌شود.

توجه به نوع بسته‌بندی عطر و ادکلن

جدا از بررسی بارکد روی جعبه عطر و ادکلن مردانه برای تشخیص اصل و تقلبی بودن آن، توجه به طراحی و جنس مقوا یا حتی سلفون جعبه هم یکی از موارد پرکاربرد تشخیص عطر اورجینال است. برای این کار پیشنهاد می‌شود که جعبه را بررسی کنید و در صورت پلمپ بودن می‌توانید سلفون روی جعبه را مورد بررسی قرار دهید.

1. جعبه: اگر عطر درستی را انتخاب کرده باشید و اورجینال باشد، جعبه آن کاملاً گواه این مسئله خواهد بود. جعبه‌های عطر و ادکلن اصل به‌صورتی طراحی می‌شوند که از استقامت و استحکام زیادی برخوردار باشند و به این ترتیب از آسیب دیدن یا شکستن عطر جلوگیری کنند. در نتیجه اگر با جعبه‌ای مواجه شدید که ضخامت کمی داشت یا طراحی آن استاندارد نبود، به احتمال زیاد عطر فیک است.

2. سلفون: سلفون عطر اصل هم درست مانند مقوای جعبه آن دارای ضخامت زیادی است. این سلفون باید شفاف، باکیفیت و تمیز باشد و در واقع به‌خوبی برش و تا خورده باشد. در نتیجه گوشه‌های آن هم به‌خوبی اندازه‌گیری شده‌اند تا به زیبایی جعبه را پوشش دهند. در صورتی که اندازه سلفون مناسب نباشد و یا حتی با چسب اضافی چسبیده باشد، به اصل بودن عطر شک کنید.

بیشتر بخوانید:  گنج ۱.۵میلیون دلاری در استفراغ نهنگ!

بررسی رنگ مایع عطر و ادکلن

اگر مدتی از خرید عطر و ادکلن شما می‌گذرد یا حتی یک عطر را به‌عنوان هدیه دریافت کرده‌اید و حال می‌خواهید به تشخیص اصل بودن عطر خود بپردازید، این روش به کار شما می‌آید. اگر عطر مورد نظرتان دارای شیشه‌ای شفاف است، مانند عطر کریستال برایت ورساچه یا مادمازل کوکو شنل، می‌توانید به‌آسانی از روی رنگ مایع اصل یا فیک بودن آن را قضاوت کنید.

برای مثال عطر کریستال برایت همیشه به رنگ صورتی روشن و کم‌رنگ است و صورتی پررنگ آن نشانه فیک بودن عطر می‌باشد. در واقع برندهای معروف و معتبری نظیر زارا، شنل، ورساچه، تام فورد و غیره برای تولید عطرهای خود از رنگ زیادی استفاده نمی‌کنند و این مسئله موجب کم‌رنگ بودن محصولات آن‌ها می‌شود. البته استثنائاتی نظیر عطر بلک افغان وجود دارد.

تشخیص از طریق نوشته‌های جعبه

بررسی نوشته‌های جعبه یکی از روش‌های ساده و کاربردی برای تشخیص عطر و ادکلن اصل از فیک است. به طور کلی بر روی جعبه عطرهای اصل تمامی حروف و کلمات به‌صورت خوانا، بدون غلط و دقیق نوشته شده‌اند. در مقابل از آنجایی که عطر و ادکلن‌های فیک اغلب در کشورهای غیرانگلیسی‌زبان تولید می‌شوند، احتمال وجود غلط املایی بر روی جعبه‌های آن‌ها زیاد است.

اگر از طرفداران عطر و ادکلن باشید و مدت زمان زیادی با انواع آن سروکار داشته‌اید، به احتمال زیاد با نوع نگارش و تلفظ تولیدات برندهای معروف آشنا هستید. در نتیجه با استفاده از این ویژگی می‌توانید جعبه عطر را به‌آسانی بررسی کنید و در صورت وجود هر گونه نکته شک برانگیز در خصوص نوشته‌های موجود بر روی جعبه، از خرید آن صرف نظر کنید.

دقت به طراحی شیشه عطر و ادکلن

فرقی ندارد که سازندگان عطر و ادکلن فیک با چه دقت بسیاری به طراحی شیشه عطر خود بپردازند، در اغلب موارد اشتباهات کوچک و بزرگی انجام می‌دهند که تشخیص عطر و ادکلن اصل و تقبلی را برای ما آسان‌تر می‌کند. بطری عطر اصل با ظرافت و دقت بسیار زیاد طراحی می‌شود و در آن هیچ گونه نقصی وجود ندارد. همچنین درب آن به‌خوبی چفت می‌شود و به‌اصطلاح لق یا سفت نیست. در مقابل در برش شیشه عطر فیک ظرافت‌ها به‌خوبی رعایت نمی‌شوند و مشکلاتی در آن‌ها وجود دارد.‌

حتی اگر شیشه عطر رنگی باشد هم کمک دیگری برای تشخیص اصل و اورجینال بودن از روی ظاهر شیشه است. خیلی از سازندگان عطرهای فیک ممکن است بطری عطر را به‌گونه‌ای طراحی کنند که رنگ آن روشن‌تر یا تیره‌تر از مدل اورجینال باشد و در واقع ایجاد رنگ اصلی آن تنها از دست خود سازندگان اصلی برمی‌آید.

برای اطمینان داشتن از طراحی ظاهری بطری عطر می‌توانید پیش از اقدام به خرید آن را در اینترنت جستجو کنید و از طریق سایت‌های معتبر و به‌ویژه سایت خود سازنده، تصویر و ظاهر محصول را بررسی کنید. با این وجود حتماً توجه داشته باشید که ممکن است عکس‌برداری از محصول در شرایط نوری مختلف موجب ایجاد کمی اختلاف بین رنگ اصلی شیشه عطر با تصویر شود.

بیشتر بخوانید:  (تصاویر) راه رفتن عبادت کنندگان ژاپنی روی ذغال داغ

در نظر گرفتن نوع اسپری عطر

آیا تا به حال شده است که یک عطر را خریداری کنید یا هدیه بگیرید و در هنگام استفاده از آن با عدم اسپری کردن، گیر کردن درب و مشکلات مشابه مواجه شوید؟ قطعاً این نکته یکی از مهمترین نکات تشخیص عطر و ادکلن مردانه یا زنانه اصل از تقلبی است. امروزه حتی بسیاری از نمونه‌های ادکلن شرکتی هم با درجه کیفی بالایی طراحی می‌شوند تا پس از مدتی استفاده درب و اسپری آن دچار مشکل نشود.

با این حال بسیاری از سازندگان عطرهای فیک با استفاده از مواد و متریال بی‌کیفیت برای ساخت شیشه و بطری ادکلن موجب ایجاد این تفاوت بین عطر اصل و فیک می‌شوند. در ضمن اگر هنگام اسپری کردن عطر به‌انضمام گیر کردن آن، با پخش غیر یکنواخت مواجه شدید، نشانه‌ای دیگر بر تقلبی بودن عطر مورد نظر است.

تشخیص دادن از طریق سریال نامبر

به طور معمول کلیه عطرهای اصل و اورجینال دارای یک شماره سریال معتبر بر روی جعبه هستند و حتی بسیاری از آن‌ها از وجود یک QR کد کاربردی هم بهره می‌برند. برای تشخیص اصل یا تقلبی بودن عطر و ادکلن زنانه و یا مردانه خود در ابتدا سریال نامبر را بر روی جعبه پیدا کنید. اگر عطر اصل باشد، این سریال نامبر در سایت اصلی برند ثبت شده است. در نتیجه می‌توانید با مراجعه به سایت سازنده اصلی عطر و وارد کردن سریال نامبر از اصل بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین در صورت وجود QR کد تنها کافیست با اسکنر گوشی خود آن را اسکن کنید و نتیجه را بررسی نمایید.

نرم افزار تشخیص اصل بودن ادکلن

در مجموع ۸ روش قبلی از ساده‌ترین و سریع‌ترین روش‌ها برای تشخیص عطر و ادکلن اصل و تقلبی هستند و می‌توانید یک یا چند مورد از آن‌ها را برای اطمینان کامل امتحان کنید. با این حال اگر از طریق روش‌های مذکور موفق نشدید، می‌توانید به سراغ نرم افزار تشخیص اصل بودن ادکلن بروید. نرم افزارهای خاصی نظیر Checkfresh با این هدف طراحی شده‌اند.

این نرم افزارها با بررسی ویژگی‌های عطر از طریق پایگاه‌های اطلاعاتی از جمله سایت برند سازنده عطر، به شما در تشخیص اورجینال یا فیک بودن عطر و ادکلن کمک می‌کنند. برای استفاده از آن‌ها باید در ابتدا نرم افزار را از منبعی معتبر دانلود و نصب کنید. سپس اطلاعات عطر خود را وارد کرده و منتظر نتیجه بمانید.

نتیجه‌گیری

اگر از دردسرهای مربوط به تشخیص عطر و ادکلن اصل و تقلبی خسته شده‌اید یا می‌خواهید با نهایت اعتماد و اطمینان به خرید اقدام کنید، می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر این زمینه مراجعه کنید. با این کار دیگر نیازی به بررسی چندین باره جعبه، شیشه و سلفون عطر نیست و امکان خرید عطر و ادکلن با خیالی آسوده فراهم شده است. در نتیجه نه تنها از هدر نرفتن هزینه‌های خود مطمئن خواهید بود، بلکه نیازی به نگرانی در خصوص تفاوت بو و رایحه عطر مورد علاقه شما با عطر فیک نیست.

منبع: مرکز خرید آنلاین بانی مد

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

بهترین آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی های دارد

یک آرایشگاه زنانه خوب در زعفرانیه تهران چه ویژگی هایی دارد؟ این سوال از جمله …