طبق آمار، کارمندان تنها از نیمی از توان خود برای انجام کارها استفاده میکنند و مابقی توانشان را صرف انجام کارهای حاشیهای و بیهوده میکنند. گاهی ایجاد انگیزه در افراد میتواند جلوی این اتلاف نیرو را گرفته و به آنها کمک کند که در راستای اهدافشان بیشتر تلاش کند. در عین حال بازه کاری آنها در سازمان هم بیشتر شود. برای این ایجاد انگیزه و بالا بردن روحیه، مسئولان و سرپرستان این افراد نقش کلیدی دارند.
ایجاد انگیزه و بالا بردن عملکرد به شما کمک میکند که از بیشترین پتانسیل کاری خود استفاده کنید و بازه مجموعه را افزایش دهید. در این مقاله برخی نکات که به بالا بردن روحیه افراد کمک میکنند را بررسی میکنیم.
کارکنان با روحیه و کارکنان بدون روحیه چه تفاوتی با هم دارند؟
یک مدیر حرفهای باید مهارت تشخیص کارکنان بدون انگیزه و بدون روحیه را داشته باشد و در عین حال بتواند کارکنان دارای روحیه بالا را شناسایی کند. فهمیدن این موضوع اصلا سخت نیست. چرا که افراد دارای روحیه نشانههای بارزی دارند.
نشانههای کارکنان دارای روحیه
- داشتن تعهد به مسئولیتهای خود
- اهمیت کمتر به مسائل حاشیهای و شایعهها
- آمار ترک کار پایین
- خلاقیت و ابتکار و ذوق کاری بالا
- همکاری عالی با کارکنان دیگر
- ارائه خدمات بهتر
نشانههای کارکنان بدون انگیزه
- بهرهوری پایین
- آنها همیشه خسته به نظر میرسند
- اشتباهات آنها زیاد است
- سهل انگاری زیادی دارند
- کیفیت محصولات و خدمات آنها بسیار نازل است.
چطور انگیزه و روحیه کارکنان را افزایش دهیم؟
تشخیص کارکنان دارای روحیه و با روحیه اصلا کافی نیست. بلکه باید بتوان راهکارهای بالا بردن انگیزه آنها را هم بشناسید.
حذف موانع ایجاد انگیزه
در بسیاری از موارد، عامل بیانگیزگی کارکنان در محیط کار در واقع ترس است. آنها نگران هستند که در انجام کارهای خود شکست بخورند یا نتوانند استانداردهای بالای مجموعه را تامین کنند. در نتیجه باید بررسی کنید که آیا سختگیری بیش از اندازهای اتخاذ کردهاید؟ آیا فضای آرمان گرایانه و استرسزایی در محیط کار حاکم است؟ در این صورت از این شرایط بکاهید. در صورتی که احساس میکنید استانداردها عادی هستند؛ تلاش کنید تا با ترس کارکنان مقابله کنید و به آنها اثبات کنید که در صورت شکست، برای بهبود مسائل با آنها همراه بوده و جای نگرانی نیست.
ایجاد تعامل بین مدیر و کارکنان
ارتباط دوستانه اعضا و مدیر یکی از مهمترین مواردی است که باید رعایت کنید. دوست داشتن مدیر و سازمان از مهمترین اصولی است که در کاهش ترس و بالا بردن روحیه کارکنان تاثیر دارد. از طرفی ارتباط اجتماعی یکی از مهمترین نیازهای ارتباطی ما انسانها است. تامین این نیاز هم میتواند باعث ایجاد انگیزه در افراد شود. بهتر است مدیر در انجام کارهای پروژه با کارکنان همراهی نموده و تعامل بیشتری داشته باشد.
هدف و ارزشمندی
کارکنان باید همواره تصور کنند که دارند کار باارزش و مهمی را انجام میدهند. تا به حال پیش آمده است که برای انجام یک کار اداری روزها معطل شوید و مدام بین کارکنان پاسکاری شوید؟ این روند در مواقعی اتفاق میفتد که زنجیره انجام کارها به درستی صورت نگرفته و کارکنان برای انجام درست کارها تلاش نمیکنند. آنها احساس بی انگیزگی کرده و به دلایلی تصور میکنند که کار مهم و حیاتی انجام نمیدهند. در نتیجه مدام از انجام مسئولیتها شانه خالی میکنند. این وظیفه مدی است که دلیل این احساس را پیدا کرده و در صدد رفع آن باشد.
تصوری که افراد از خودشان دارند
برای اینکه انگیزه کارکنان بالا باشد؛ باید عزت نفس و اعتماد به نفس داشته باشند. تا وقتی که کسی خودش را نپذیرد و دوست نداشته باشد؛ انگیزه بالایی برای ارائه خدمات در محیط کار هم ندارد. یک مدیر خوب و باهوش میداند که اگر کارکنان را در مسیر کسب عزت نفس قرار دهد؛ در نهایت خودش سود میکند.
ارائه خدمات به کارکنان
همانطور که گفتیم، کارکنان باید همواره تصور کنند که ارزشمند هستند تا بتوانند کار خود را به شکل درست و ارزشمندی انجام دهند. برای این موضوع بهتر است مدیر و مجموعه به آنها توجه بیشتری داشته باشد. کارکنان شما معمولا 8 ساعت در محیط کار هستند و احتمالا در وعده ناهار در محیط کار حضور دارند. بهترین کاری که میتوانید برای داشتن روحیه کارکنان انجام دهید؛ سفارش غذای شرکتی خوب و باکیفیت است. تلاش کنید که از یک مجموعه که کیفیت، نظافت و خوشمزه بودن غذاها را در نظر دارد؛ روزانه سفارش سفارش غذای شرکتی بدهید.
یکنواختی
از مواردی که میتواند دشمن روحیه و انگیزه داشتن کارکنان باشد؛ یکنواختی است. اگر کارکنان شما احساس یکنواختی دارند؛ بهتر است برای خلاصی از این یکنواختی برنامههایی را در نظر بگیرید. یکی از کارهایی که میتوانید انجام دهید؛ برگزاری ایونت شرکتی است. برگزاری ایونت شرکتی همواره میتواند کارکنان مجموعه شما و دیگر مجموعهها را دور هم جمع کرده و همچنین ملاقاتی بین کارکنان، مدیران و ارباب رجوع ترتیب دهد. این پروسه میتواند نگاه تازهای در خصوص کارها در مجموعه ایجاد کند و باعث شود که آنها یکنواختی را پشت سر گذاشته و با نیروی تازهای به کارها ادامه بدهند.
مثبت باشید
اگر بخواهیم صادق باشیم؛ ما همیشه به کسانی که همیشه خوشحال و با انرژی هستند؛ کمی مشکوک هستیم. یعنی باور اینکه یک نفر همیشه با روحیه و خوشحال باشد؛ کمی سخت است. احساسات منفی همواره جایگاه خودشان را دارند. پیدا کردن راههایی که بتوانید تجربههای مثبت و مفید به افراد تزریق کنید؛ از وظایف یک مدیر است. درواقع بی روحیه بودن یک امر طبیعی بین کارکنان است و این چالش شما است که به عنوان یک مدیر، راه خوشحال کردن آنها را بدانید.
اهداف بزرگ پیش روی مجموعه را به کارکنان نشان دهید
یکی از راهکارهایی که به واسطه آن میتوانید روحیه کارکنان را بالا ببرید؛ این است که به آنها اثبات کنید که در یک مجموعه مفید و مثبت و هدفمند مشغول به کار هستند. گاهی لازم است که کارکنان را از پوسته همیشگی و دائمی خارج کرده و آنها را در محیط خارج از مجموعه هم بفرستید. با برگزاری ایوینت های سازمانی خارج از شرکت میتوانید دورنمای بزرگتری به کارمندان بدهید و به آنها اثبات کنید که مجموعه شما در ابعاد وسیعتری مشغول به انجام یک کار مهم است. آنها در این جلسات سازمانی خارج از شرکت متوجه میشوند که کارهای سادهای که در مجموعه میکنند؛ در ابعاد وسیعتر تاثیر دارند.
سخن پایانی
بی انگیزگی و روحیه نداشتن از اتفاقات عادی و روتین در یک مجموعه است و بالا بردن روحیه کارکنان همواره جز چالشهای مدیران و سرپرستان بوده است. برای اینکه به خوبی از پس این چالش بربیایید، باید هوشیار بوده و به برخی ترفندها تسلط داشته باشید. از جمله مهارتهایی که باید کسب کنید؛ این است که هر تیپ از کارکنان را بشناسید و دلیل روحیه نداشتن او را بدانید. در نهایت بتوانید در راستای رفع این مشکل قدم بردارید.
پایان رپورتاژ آگهی